Studieprogramma

Micro-credential: Van de kast naar de muur: historische interieurs in theorie en praktijk

2024-2025

Micro-credential: van kast naar muur: historische interieurs theorie en praktijk

6 studiepunten

Dit programma bestaat uit 1 module

Historische interieurs, stijlen en meubels
Studiegidsnr:
2048FOWERF
Semester:
2E SEM
Contacturen:
48
Studiepunten:
6 studiepunten
Studiebelasting (uren):
168
Contractrestrictie(s):
Geen contractrestrictie
Instructietaal:
Nederlands
Examen:
2e semester
Vakgebied:
Architectuur
Lesgever(s):

2023-2024

Micro-credential: van kast naar muur: historische interieurs theorie en praktijk

6 studiepunten

Dit programma bestaat uit 1 module

Historische interieurs, stijlen en meubels
Studiegidsnr:
2048FOWERF
Semester:
2E SEM
Contacturen:
48
Studiepunten:
6 studiepunten
Studiebelasting (uren):
168
Contractrestrictie(s):
Geen contractrestrictie
Instructietaal:
Nederlands
Examen:
2e semester
Vakgebied:
Architectuur
Lesgever(s):

In het eerste deel van de micro-credential wordt gefocust op een longitudinaal overzicht van verschuivingen en/of continuiteiten op vlak van interieuraankleding, functionaliteit van de woonruimte, design, productie en consumptie van decoratieve objecten en meubels. Het overzicht start met de 15e eeuw en eindigt in de 21e eeuw, met een focus op Europa maar met uitstappen naar andere gebieden buiten Europa. Verschuivingen en/of continuïteiten worden telkens maatschappelijk gecontextualiseerd.
Het tweede deel wordt gewijd aan het brede veld van de Design History en een aantal actuele debatten en casussen, zoals bijvoorbeeld 'Circular economy: past & present', 'Historische interieurs in Musea', 'Design History & Heritage', 'Namaakproducten of subsituutgoederen', 'Trends en Modes', ...

De micro-credential biedt niet enkel een chronologisch overzicht van stijlveranderingen in interieurelementen, gelinkt aan sociaal-culturele (denk)kaders, en inzicht in actuele wetenschappelijke debatten, maar laat leerders ook concrete objecten en gereconstrueerde interieurs kritisch bevragen aan de hand van verschillende methodieken. Op die manier krijgen leerders tools en denkkaders aangereikt die ook binnen de (eigen) praktijk inzetbaar zijn.