Learning made visible
- De Clercq, E., Alen, L., De Smet, A., Lehmann, M., Temmerman, L. & Vandemaele A. (2018). Track ‘n’ Trace 3. Wommelgem: VAN IN.
- De Deyne, N., De Cuyper, G. & van der Heijden, L. (2017). Coup de Pouce 4T. Leerwerkboek Frans voor 4 tso. Mechelen: Plantyn.
- Dodge, J. & Duarte B. E. (2017). 25 Quick Formative Assessments for a Differentiated Classroom. New York: Scholastic.
- ESC Region 13, (2017). 3-2-1. Retrieved from: http://www.theteachertoolkit.com/index.php/tool/3-2-1
- ESC Region 13 (2017). Entry ticket. Retrieved from: http://www.theteachertoolkit.com/index.php/tool/entry-ticket
- ESC Region 13, (2017). Exit ticket. Retrieved from: http://www.theteachertoolkit.com/index.php/tool/exit-ticket
- Flokstra, J.H. (2006). Activerende werkvormen. Enschede: Stichting leerplanontwikkeling
- Hoogeveen, P., & Winkels, J. (2014). Het didactische werkvormenboek: variatie en differentiatie in de praktijk. Assen: Koninklijke Van Gorcum.
- Jones, R.C. (2016). Three-Minute Pause 3-minute pause. Retrieved from: readingquest.org/3mp.html
- Kagan, S. (2010). Coöperatieve leerstrategieën: research, principes en de praktische uitwerking. Vlissingen: Bazalt
- Lemov, D. (2015). Teach like a champion 2.0.: 62 techniques that put students on the path to college. San Francisco: Jossey-Bass.
- Lemov, D. & Atkins, N. (2010). Teach like a champion: 49 techniques that put students on the path to college. San Francisco: Jossey-Bass.
- Le Maire, H., De Gaeve, B., Vandevelde, E., Rasir, M., Vandezande, I., Ferrier, S., & Vanmeulder, D. (2015). Coup de Pouce 2 A-stroom. Mechelen: Plantyn.
- Pennewaard, L., & Van Silfhout, G. (2016). Hoe weet ik waar mijn leerlingen staan?: Gebruikmaken van bewijs van leren om in te spelen op wat leerlingen nodig hebben. Retrieved from: http://downloads.slo.nl/Documenten/FE%20Hoe%20weet%20ik%20waar%20zij%20staan.pdf
- Regier, N. (2012). 60 Formative Assessment Strategies. Regier Educational Resources. Retrieved from: http://www.stma.k12.mn.us/documents/DW/Q_Comp/FormativeAssessStrategies.pdf
- Spetebroot A. & Willekens, S. (2017). Connect 1. Leerwerkboek 2 A-stroom. Mechelen: Plantyn.
- Vaes, S., Hoof, T., Van mechelen, N. & De Moor T. (2017). Connect 5. Leerwerkboek 6 aso. Mechelen: Plantyn.
Learning through customizing
- Bakx, A. (2015). De pedagogische sensitieve leraar. Werken aan brede opbrengsten. Bussum: Coutinho.
- Chronotope, (2017).'Four Quarters Marking' - A workload solution? Retrieved from: https://chronotopeblog.com/2017/09/02/four-quarters-marking-a-workload-solution/
- De Clercq, E., Alen, L., De Smet, A., Lehmann, M., Temmerman, L. & Vandemaele A. (2018). Track ‘n’ Trace 3. Wommelgem: VAN IN.
- De Deyne, N., De Cuyper, G. & van der Heijden, L. (2017). Coup de Pouce 4T. Leerwerkboek Frans voor 4 tso. Mechelen: Plantyn.
- De Roeck, P., & Janssens, I. (s.d.). Instructiekaarten. Retrieved from: http://www.pavportaal.be/pavportal/lesmateriaal/instructiekaarten.html
- ExpertiseCentrum Hoger Onderwijs, (2013). Actief omgaan met feedback. Retrieved from: https://www.uantwerpen.be/nl/centra/expertisecentrum-hoger-onderwijs/didactische-info/onderwijstips-chronologisch/tip-18--actief-omgaa/
- Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77(1), 81-112. doi:10.3102/003465430298487
- Haenen, J., & Schipper, N. (2011). Werken met portfolio's. In J. Castelijns, M. Segers, & K. Struyven (Eds.), Evalueren om te leren: Toetsen en beoordelen op school. Bussum: Coutinho.
- Keuvelaar-Van den Bergh, L. (2013). Teacher feedback during active learning. The development and evolution of a professional development programme (proefschrift). Eindhoven:Technische universiteit Eindhoven.
- Le Maire, H., De Gaeve, B., Vandevelde, E., Rasir, M., Vandezande, I., Ferrier, S., & Vanmeulder, D. (2015). Coup de Pouce 2 A-stroom. Mechelen: Plantyn.
- Lemov, D. (2015). Teach like a champion 2.0.: 62 techniques that put students on the path to college. San Francisco: Jossey-Bass.
- Lemov, D. & Atkins, N. (2010). Teach like a champion: 49 techniques that put students on the path to college. San Francisco: Jossey-Bass.
- Pennewaard, L., & Van Silfhout, G. (2016). Hoe weet ik waar mijn leerlingen staan?: Gebruikmaken van bewijs van leren om in te spelen op wat leerlingen nodig hebben. Retrieved from: http://downloads.slo.nl/Documenten/FE%20Hoe%20weet%20ik%20waar%20zij%20staan.pdf
- ter Horst, G., van de Kam-van Lent, T., van Stiphout, R., Baas, D., & Castelijns, J. (2016). Leerlingen evalueren hun eigen leerproces. In D. Sluijsmans & R. Kneyber (Eds.), Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. Culemborg: Uitgeverij Phronese.
- Vaes, S., Hoof, T., Van mechelen, N. & De Moor T. (2017). Connect 5. Leerwerkboek 6 aso. Mechelen: Plantyn.
- Vanachter, J. (1990). Werken met een evaluatiester. Nova et vetera, 5, 346-366.
- van Gennip, N., & van der Wal-Maris, S. (2011). De inzet van peer assessment. In J. Castelijns, M. Segers, & K. Struyven (Eds.), Evalueren om te leren: Toetsen en beoordelen op school. Bussum: Coutinho.
Learning in a safe and stimulating environment
- Coubergs, C., Struyven, K., Gheyssens, E., & Engels, N. (2015). Het BKD-leer-krachtmodel: binnenklasdifferentiatie realiseren in de klas. Impuls 45(3), 151-159.
- de Kleijn, R., Prins, F., Lutz, C., van Look, K., & van Tartwijk, J. (2016). Formatief toetsen en leerlingmotivatie. In D. Sluijsmans & R. Kneyber (Eds.), Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. Culemborg: Uitgeverij Phronese.
- Dweck, C. S. (2015). Carol Dweck revisits the ‘growth mindset’. Education Week. Retrieved from: https://www.edweek.org/ew/articles/2015/09/23/carol-dweck-revisits-the-growth-mindset.html
- Gulikers, J.T.M. & Baartman, L.K.J. (2017). Doelgericht professionaliseren: formatieve toetspraktijken met effect! Wat DOET de docent in de klas? Universiteit Wageningen, Hogeschool Utrecht.
- Ros, A., Castelijns, J., van Loon, A., & Verbeeck, K. (2014). Gemotiveerd leren en lesgeven: De kracht van intrinsieke motivatie. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
- Sluijsmans, D., & Kneyber, R. (2016). Toetsrevolutie: Naar een feedbackcultuur in het voortgezet onderwijs. Culemborg: Uitgeverij Phronese.
- Vansteenkiste, M., Sierens, E., Soenens, B., & Lens, W. (2007). Willen, moeten en structuur in de klas: over het stimuleren van een optimaal leerproces. Begeleid Zelfstandig Leren, 16, 1-27.
- Vansteenkiste, M. (2010). Hoe we kinderen en jongeren kunnen motiveren: Toepassingen van de zelfdeterminatietheorie. Caleidoscoop, 22(1), 6-15.