Onze Postgraduaatopleidingen in de Psychotherapie – voor kinderen en jongeren, en voor volwassenen - zijn binnen Vlaanderen uniek in hun opzet. Ze bieden een degelijke, vierjarige opleiding waarin kennis, inzichten, therapeutische attitudes, en vaardigheden, interventies en behandeltechnieken vanuit de vier hoofdstromingen in een integratief kader worden samengebracht. Een sterke focus op de cliëntgerichte experiëntiële psychotherapie en gedragstherapie vormt de basis, en wordt aangevuld met inzichten en interventies vanuit de psychodynamische en systemische oriëntaties.
Kennis en inzichten over adaptief en verstoord intrapsychisch en interpersoonlijk functioneren, alsook over therapeutische veranderingsprocessen en werkzame behandeltechnieken worden geplaatst binnen een neuroaffectief model over emotionele informatieverwerking en emotioneel leren in het brein. De opleidingen zijn wetenschappelijk onderbouwd en beogen een grondige theoretische en praktische vorming als basis voor de behandeling van matige en ernstige psychologische en psychiatrische verstoringen. Daarnaast worden psychotherapeuten-in-opleiding gestimuleerd tot een reflectie- en groeiproces aan de hand van supervisie en leertherapie. Dit met het oog op de vorming van psychotherapeuten die in staat zijn tot het autonoom behandelen van complexe problematieken.
Naast het verwerven van een therapeutische luisterhouding en attitude wordt aandacht gegeven aan het installeren en in stand houden van de therapeutische relatie en aan het hanteren van de therapeutische relatie om persoonlijkheidsverandering te bewerkstelligen. Verder krijgt het uitwerken van een integratieve casusconceptualisatie een centrale plaats in de behandeling, als basis om te begrijpen wat er aan de hand is en om richting te geven aan het therapeutisch handelen. Conform de recente ontwikkelingen wordt gekeken welke verstoorde transdiagnostische processen een cruciale rol spelen - eerder dan vanuit DSM-classificatie, al wordt de link met DSM wel steeds gelegd. Vervolgens wordt een waaier van interventies en technieken aangereikt en ingeoefend om intrapersoonlijke en interpersoonlijke veranderingsprocessen te faciliteren door het beïnvloeden van emoties, cognities, gedrag en interpersoonlijke patronen. We maken hierbij ook gebruik van door ons ontwikkelde transdiagnostische (microproces)diagnostische modellen als basis voor de keuze van de interventies. Verschillende contexten en systemen komen hierbij aan de orde.
De opleiding is erkend door zowel de cliëntgerichte-experiëntiële (VVCEPC) als gedragstherapieverenigingen (VVGT) en door de Beroepsvereniging voor Wetenschappelijk onderbouwde Psychotherapie).