Recent voltooide het kenniscentrum voor cultuurmanagement & cultuurbeleid aan de Universiteit Antwerpen het vier jarige Europese project over mentorschap in de cultuursector, genaamd Reinventing Mentoring in Arts Management (REMAM).
Het Remam-project, een internationaal partnerschap onder het Erasmus+ programma (Creative Mentorship; Estonian Academy of Music and Theatre; Estonian Theatre for Young Audiences; Latvian Academy of Culture; University of Antwerp; University of the Basque Country), heeft zich toegelegd op het herdefiniëren van mentorschap in de cultuursector. Ons doel was om samen een allesomvattend kader te creëren voor levenslang professioneel leren in de cultuursector. We onderscheiden hierin 2 sporen: eén gericht op het professioneel veld en het opzetten van een netwerk voor creative mentorship gebaseerd op peer to peer learning. Het tweede spoor richt zich tot masterstudenten en hoe mentorship het leren op de werkplek kan bevorderen. Door duurzame interacties te bevorderen tussen studenten, potentiële werkgevers en vakdeskundigen, willen we het concept van mentoring herdenken en een nieuwe benadering ontwikkelen voor gezamenlijke kenniscreatie via mentorschap. Het project heeft twee hoofddoelen: enerzijds het vestigen van een leersysteem dat zowel analytische als praktische vaardigheden bevordert en anderzijds het expliciteren van de cruciale rol van professionals als mentoren voor jonge mensen in een leerproces, en het pleiten voor hun erkenning in onze partnerlanden en op het Europese niveau.
Met trots kondigen we de resultaten van ons project aan. Deze omvat een boek met bijdragen die elk een deelaspect van het mentorschap nader belichten. Ook werd een beleidsdocument opgesteld om het potentieel van mentorschap te verhelderen. En speciaal voor universiteiten en organisaties die zelf aan de slag willen gaan met mentoring, werd ook een online toolbox ontwikkeld. Het boek, het beleidsdocument en de online toolbox zijn vrij beschikbaar op onze website.