Het gebruik van web-analytics in Vlaamse nieuwsredacties: zes motieven
Inleiding
Elke nieuwsredactie in Vlaanderen maakt vandaag gebruik van web-analytics. Web-analytics zijn software die data meten, verzamelen en analyseren om de prestaties van de nieuwswebsite te verbeteren. Uit een studie van de Universiteit Antwerpen, pas gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Journalism Practice, blijkt dat Google Analytics en Chartbeat de populairste tools zijn voor het verzamelen en in real-time analyseren van webstatistieken. Andere tools die de voorbije jaren hun intrede deden zijn onder meer SmartOcto, Adobe Analytics of Ezy Insights, Crowdtangle, Hootsuite, CX Social en Echobox die vooral gebruikt worden om socialemediatrafiek te monitoren. Onze bevindingen zijn gebaseerd op 21 diepte-interviews met nieuwsmanagers en webjournalisten van zeven kranten (De Standaard, De Morgen, Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Tijd), de publieke en commerciële omroep VRT en VTM, het nieuwsmagazine Knack en de nieuwswebsite Newsmonkey.
Conclusie
Bij wijze van besluit vatten we de belangrijkste bevindingen van onze studie puntsgewijs even samen:
• Web-analytics zijn sterk ingeburgerd op Vlaamse redacties.
• De meest populaire web-analytics zijn Google Analytics en Chartbeat; voor sociale media zijn dat Crowdtangle en Ezy Insights.
• Er werden de afgelopen jaren nieuwe jobtitels in het leven geroepen die zich uitsluitend bezig houden met de analyse en interpretatie van de cijfers.
• We konden een zestal praktijken onderscheiden. Journalisten lijken analytics te gebruiken voor: (1) story placement (2) story packaging (3) story planning (4) story imitation (5) performance evaluation en (6) audience conception.
• Journalisten hebben over het algemeen een positieve houding ten aanzien van analytics, maar zijn zich bewust van de gevaren die schuilen in een onethisch gebruik ervan.