n 2016 opende Gebouw Z op Campus Groenenborger van de UAntwerpen, de nieuwe thuishaven van de toekomstige industrieel ingenieurs. In het najaar van 2017 wordt de laatste hand gelegd aan de omgevingsaanleg rond het gebouw, waarvan de bouw van een fietspad deel uitmaakt.
De onderzoeksgroep EMIB, waarvan de Road Engineering Research Section gespecialiseerd is in infrastructuurwerken en asfaltverhardingen, maakt van de gelegenheid gebruik om tijdens de aanleg van het fietspad enkele innoverende technieken toe te passen en te demonstreren.
Aftermovie
Asphalt paving
Preparations
HEAL - Asphalt Solar Collector
Heat Exchanging Asphalt Layers (HEAL) is een techniek waarbij we energie winnen uit het asfaltwegdek. Buizen komen in het asfalt te liggen, en door deze buizen stroomt water. Dit water neemt zowel in de zomer (warmte) als in de winter (koude) energie op. De gewonnen energie slaan we op in de bodem en pompen we terug op wanneer gewenst. Zo kunnen we het asfalt tijdens de zomer afkoelen, en tijdens de winter opwarmen om het wegdek sneeuw- en ijsvrij te houden. De te verwachten energieopbrengst per jaar ligt tussen 0,5 en 0,8 GJ/m². Ongeveer 20% van deze energie gebruiken we in het asfaltwegdek zelf. De overige 80% kunnen we gebruiken in nabijgelegen gebouwen.
Om het HEAL systeem aan te sturen, gebruiken we het Programmable Logic Controller systeem van Beckhoff. Daarmee lezen we de geplaatste sensoren uit en sturen we de actuatoren aan. Via slimme programmering kunnen we sensoren in een lus gebruiken om specifieke actuatoren aan te sturen en zo een zelfgekozen toestand te handhaven in het wegdek. Zo sturen we bijvoorbeeld het debiet van het water in het collectorsysteem aan door de temperatuur van het asfalt in het midden van het wegdek. Bij elke toestand die we instellen is het mogelijk om op afstand de experimentele resultaten te loggen en de actuatoren nauwer aan te sturen.
Fibre mix in asphalt
The top layer of the cycling pavement is made from asphalt in which a fibre mix is added.
Fibre Bragg Gratings
De Fibre Bragg Grating (FBG) is an optical sensor that can measure deformations very accurately and is already used in other fields. The application of FBG in CyPaTs allows the research group to collect data as well as perform, analyze and optimize the placement. Occasionally, we will perform plate tests at the level of the FBGs to generate a sufficient load.
ROAD_IT - Efficient process management through the intelligent use of IT in (asphalt) road construction
The ROAD_IT system ensures the transfer and archiving of data generated by the production, transport and processing of asphalt pavements. For example, we use an application that monitors transport in real time, and we place an infrared scanner on the asphalt machine that records the temperature of the asphalt.
PQI-metingen
The PQI380 is a non-nuclear, non-destructive density meter that allows us to determine the density of asphalt. During the construction of the bike path, we perform measurements for each layer, both during rolling and after complete compaction. Special attention is paid to the temperature dependence of the results. For this purpose, we carry out measurements at the same place during the cooling process.
HEAL in the media
Under constructions