Situering
Het wegtransport groeit jaar na jaar aan. Niet alleen de kwantiteit neemt toe, ook de lading en de grootte van het standaardvoertuig: het aantal assen en de belasting per as verhoogt, het contactoppervlak band-wegdek neemt af door de toename van het gebruik van breedbanden ten opzichte van de dubbelluchtbandconfiguratie. Getuige hiervan zijn de kortere noodzakelijke onderhoudsintervallen en duur structureel onderhoud aan zwaarbelaste wegen, bijvoorbeeld in de haven. De oorzaak van deze snellere slijtage kan gevonden worden in het (oorspronkelijke en huidige) ontwerp van de wegstructuur. De havenweg wordt gedimensioneerd volgens een standaardstructuur: het (verwachte) verkeer wordt omgezet naar een aantal assen van 100kN en ingedeeld onder een bepaalde bouwklasse. Het Agentschap Wegen en Verkeer stelt per bouwklasse een standaardstructuur (wegopbouw bestaande materialen met een bepaalde dikte voor fundering en verharding) voor. Deze methode is echter opgesteld voor wegen met een standaard verkeersspectrum en niet voor zwaarbelaste wegen. De vraag is: kan een weg met bijzonder hoge belasting doorgaan als een weg voor standaard verkeer? Zijn de testen die momenteel uitgevoerd worden op de materialen adequaat en bovendien, zijn de eisen gesteld aan deze materialen voldoende voor dit type van belasting?
Voor een zwaarbelaste weg dient deze methodiek geactualiseerd te worden. Hiervoor dient een nieuw model gedefinieerd, geoptimaliseerd en getoetst te worden, op basis van verzamelde data en analyse. Een vernieuwde visie op een wegstructuur voor zwaarbelaste infrastructuur is noodzakelijk om de infrastructuur duurzaam te maken en de nodige beleidsbeslissingen te kunnen nemen inzake investeringen voor de komende decennia. De havenomgeving is ideaal als testomgeving voor ontwikkeling en experimentele toetsing van de theoretische modellen.
Doelstelling
Voorliggend samenwerkingsproject beoogt onderzoek naar de optimale wegopbouw voor zwaar belaste asfaltverhardingen en de ontwikkeling van een selectiemethodiek ‘Vademecum van duurzame asfaltverhardingen voor zwaar belaste infrastructuur’ voor aanleg en herstelling van duurzame asfaltwegconstructies.
Proefvak Bevrijdingsdok-Zuid 1
Proefvak Bevrijdingsdok-Zuid 2
In the media
- 2019/06/26 Newsroom Port of Antwerp - Port of Antwerp en UAntwerpen leggen innovatieve asfaltweg aan
- 2019/06/26 ATV - Haven krijgt primeur van hoogtechnologisch asfalt