The potential of artificial intelligence to augment children's co-creation of immersive story worlds and boost their critical media literacy. 01/11/2024 - 31/10/2027

Abstract

Nieuwe immersieve vertelpraktijken voor kinderen van 6-13 jaar oud combineren lezen, immersief theater en gamen om kinderen het gevoel te geven dat een verhaal tot leven is gekomen. Zo kunnen ze het verhaal samen met volwassen professionals co-creëren door hun fysieke deelname, creatief schrijven en tekenen deel te maken van de ervaring. Deze immersieve verhaalwerelden worden gebruikt in een stedelijke omgeving waargeletterdheid centraal staat, zoals scholen, openbare bibliotheken en theaters. Het doel is om de lees-, schrijf- en spreekontwikkeling van kinderen te bevorderen, maar ook op het gebied van kinderliteratuur- en mediastudies een participatieve onderzoeksmethodologie te ontwikkelen die de verborgen mentale processen zichtbaar te maken die kinderen ervaren in hun onderhandeling als ze opgaan verhalen met andere kinderen en volwassenen. Dit project onderzoekt het potentieel van generatieve kunstmatige intelligentie (AI) om het co-creatieve vermogen van kinderen binnen deze immersieve verhaalwerelden te versterken. De dialogen, het creatieve schrijven en de tekeningen van de kinderen die binnen de immersieve ervaring worden geproduceerd, kunnen worden gebruikt als een dataset van waaruit AI verdere verhaallijnen en personages kan genereren die de kinderen kunnen verkennen. Immersieve verhaalwerelden vestigen de aandacht van kinderen op vragen over auteurschap en wie de ervaringen creëert. Dit betekent dat ze kunnen fungeren als een krachtige platform om de kritische mediageletterdheid van kinderen te stimuleren, net als hun bewustzijn van hoe onzichtbare AI-algoritmen en computationele processen hun deelname aan media steeds meer bepalen. Het vergroten van kritische mediageletterdheid is een essentiële noodzaak voor het welzijn van burgers in een steeds meer gedigitaliseerde wereld. Dit onderzoek stelt een praktijkgerichte, participatieve methodologie voor om een nieuwe, op AI gebaseerde immersieve verhaalwereld met kinderen te creëren en voor te stellen aan de stakeholdergroep van opkomende immersieve vertelcentra in heel Europa, die dienen als participatieve hubs die de bredere ecosystemen voor geletterdheid van kinderen in de stad verenigen.

Researcher(s)

Research team(s)

Project type(s)

  • Research Project