De elektronische leeromgeving Blackboard is in principe continu voor de studenten beschikbaar en kan dus op elk moment voor toetsing worden ingezet. Wat u, als docent, met die toetsen op verschillende momenten kan bereiken verschilt echter. U kunt de toetsmogelijkheid van Blackboard bijvoorbeeld gebruiken in de volgende gevallen:

Voor of bij aanvang van een opleidingsonderdeel:

  • om de beginsituatie van studenten te diagnosticeren
  • om voorkennis te herhalen of op te frissen
  • om studenten te richten op (onderdelen van) de leerstof.

Tijdens een opleidingsonderdeel:

  • om studenten verplicht of op vrijwillige basis (extra) oefeningen te laten maken.
  • om de studenten tussentijds te diagnosticeren, zonder implicaties.
  • om een (tussentijdse) evaluatie of beoordeling te maken.

Na afloop van het opleidingsonderdeel:

om de digitale toets voor de beoordeling te gebruiken: een digitaal examen.

Bronnen/extra informatie:

Draaijer, S., van der Hulst, J., & de Graaff, R. (2002). Het afnemen van toetsen met de computer. In H. Van Berkel & A. Bax, Toetsen in het hoger onderwijs.Houten/Diegem: Bohn Stafleu Van Loghum.

Digit@le Did@ctiek: Hoe maak je een voorkennistoets?

 

(Onderwijstip november 2008)