Naast het didactisch inschakelen van een opname in uw leeromgeving (zie ECHO-tip 2017: Screening the screencast), is een volgende vraag hoe de inhoud van de opname gebracht kan worden. Daarbij kan u ook letten op het optimaliseren van de kijkervaring. Hieronder geven we enkele suggesties mee:
Multimedia Combineer zoveel mogelijk auditieve en visuele input. Maak veelvuldig gebruik van beelden, grafieken, tabellen, foto’s,… die de uitleg die je mondeling geeft ondersteunen.
Overbodige visuele tekst Beperk de tekst die je toont zoveel mogelijk tot kapstokwoorden. Wanneer je tekst die je vertelt ook (bijna) letterlijk op het scherm laat verschijnen, zorgt dit er net voor dat studenten deze informatie minder goed zullen capteren. Indien je toch een tekstfragment toont (bijvoorbeeld een citaat), voorzie dan expliciet stiltetijd voor de student om dit te lezen.
Nabijheid in tijd Zorg ervoor dat het visuele en het auditieve goed op elkaar afgestemd zijn. Wanneer je een bepaald element uit je les illustreert met een grafiek, zorg er dan voor dat de grafiek ook effectief zichtbaar is terwijl je de uitleg geeft. Op die manier kan de student goed de link maken tussen beide informatiekanalen. Dit betekent ook dat je niet alle info op een slide tegelijk toont, maar pas op het ogenblik wanneer je dat specifieke aspect ook effectief vertelt.
Cookie consent
De UAntwerpen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken voor het functioneren, meten en optimaliseren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om b.v. YouTubefilmpjes te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Deze laatste categorie betreffen de tracking cookies. Uw internetgedrag kan worden gevolgd door middel van deze tracking cookies Door op 'Accepteer alle cookies' te klikken gaat u hiermee akkoord. Lees ook het UAntwerpen Privacy statement