Een langere video die u tijdens uw les ter illustratie laat zien, kan u best regelmatig onderbreken. Even terugspoelen, een analyseopdracht geven en de zaak opnieuw bekijken is zeker zinvol. U kan aan studenten de opdracht geven om:
- de essentie van de informatie-eenheid met eigen woorden samen te vatten
- te voorspellen wat er in het volgende fragment zal plaatsvinden
- de oorzaak of het waarom toe te lichten
- eigen conclusies te trekken, die dan nadien vergeleken kunnen worden met deze van de maker(s) van de video
- te zeggen waarvan het fragment een illustratie is/welk principe er een concrete uitwerking kreeg/welke stappen (die men in de theorie onderscheidde) in het stuk in realiteit te herkennen zijn
- een voorbeeld te geven uit de eigen ervaringswereld
Meer weten?
Heene, J., Saveyn, J., & Bonamie, J. (1994). Van bord tot computer (pp.187-194). Uitgeverij De Cleck bvba.
Lowyck, J., & Verloop, N. (Red.) (1995). Onderwijskunde. Een kennisbasis voor professionals (pp.230-234). Leuven: Wolters.
(Onderwijstip 2007)