Docenten maken vaak gebruik van een multimediapresentatie als ondersteuning van hun les. Hiervoor is er een scala aan verschillende software beschikbaar, waarvan Microsoft PowerPoint, Prezi, en Apple Keynote enkele voorbeelden zijn. Het hoofddoel van elke lesactiviteit blijft uiteraard om de leerdoelen en eindcompetenties te bereiken. Hoe zorg je er dus voor dat een presentatie zo goed mogelijk hiertoe bijdraagt? In deze tip zullen we eerst kijken naar wat het doel van een presentatie is (en wat niet), om vervolgens een aantal tips aan te reiken om een presentatie zo effectief mogelijk te maken.
Doel van een presentatie
Een multimediapresentatie is een ondersteuning van je les en geen doel op zich. De basis van een les blijft uiteraard steeds het lesontwerp van de docent waarbij de mix van werkvormen ervoor zorgt de leerdoelen bereikt worden. Een presentatie kan hiertoe op een aantal manieren bijdragen:
Het weergeven van de lesstructuur, waardoor het grotere geheel voor de studenten niet verloren gaat;
Het benadrukken van de kernideeën;
Het aanleveren van werkmateriaal (afbeeldingen, grafieken, citaten, opdrachtinstructies…) voor de verschillende werkvormen.
Valkuilen
Vaak blijkt een presentatie echter een veel centralere rol op te eisen dan deze van ondersteuning, hoofdzakelijk door de overdaad aan informatie die erin wordt opgenomen. Hierdoor ontstaat zowel aan de kant van de studenten als deze van de docent een gevaar. De kans is immers erg groot dat studenten meer bezig zijn met het lezen en eventueel overschrijven van de slides dan met actief deelnemen aan de les. Vanuit de docent bekeken kan een gedetailleerde presentatie weliswaar een gevoel van houvast geven, maar in de praktijk leidt dit vaak tot het vrij letterlijk aflezen van de slides. Hierdoor neemt de presentatie feitelijk de les over in plaats van ondersteunend te zijn voor de lesactiviteiten van de docent.
Tips voor een effectieve presentatie
Progressieve opbouw
Je bouwt een presentatie best stapsgewijs op. Dit geldt zowel op macroniveau (de hele presentatie) als op microniveau (slide).
Op macroniveau is een presentatie een goed middel om de structuur van je les te ondersteunen. Dit kan je bereiken door regelmatig een overzichtsslide in te bouwen. In plaats van bij het begin reeds de gedetailleerde onderverdeling van je les te tonen, kan je deze overzichtsslide ook telkens verder opbouwen tijdens je presentatie (vgl. de manier waarop vroeger de structuur op een whiteboard opgebouwd werd).
Cookie consent
De UAntwerpen maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken voor het functioneren, meten en optimaliseren van de website. Ook worden er cookies geplaatst om b.v. YouTubefilmpjes te kunnen tonen en voor marketingdoeleinden. Deze laatste categorie betreffen de tracking cookies. Uw internetgedrag kan worden gevolgd door middel van deze tracking cookies Door op 'Accepteer alle cookies' te klikken gaat u hiermee akkoord. Lees ook het UAntwerpen Privacy statement