In deze reeks van screencasts krijg je praktische handvaten aangereikt om in te zetten tijdens je (coaching)gesprekken met studenten. Onderaan deze pagina vind je de korte inhoud en de duur van elke screencast terug. Daarnaast vind je er ook relevante documenten. Deze reeks wordt in de toekomst ook steeds verder ontwikkeld, dus kom zeker regelmatig een kijkje nemen of er geen nieuwe screencasts aan deze pagina zijn toegevoegd. Je kan de screencasts best doornemen in de volgorde waarin ze hieronder opgenomen staan.
Veel kijkplezier!
Onderstaande screencasts zijn in eerste instantie vooral interessant voor de mentoren van Mentoraat Plus.
***
Algemene kenmerken
In deze screencast willen we graag met jou ingaan op een aantal kenmerken die specifiek zijn voor een coachinggesprek en leggen we al de link met verschillende technieken die je in zo’n gesprek kan gebruiken.
Bijlage: Handouts Algemene kenmerken
ECHO | Duur: 11'05
Gespreksfases
Een coachinggesprek doorloopt verschillende fases. In deze screencast overlopen we deze fases beknopt samen met jou en geven we een aantal aandachtspunten mee, zodat je op een flexibele manier met deze fases aan de slag kan.
Bijlage: Handouts Gespreksfases
Contact en contract
In deze screencast behandelen we de openingsfase van een coachinggesprek, waarbij we ingaan op twee onderdelen: contact en contract.
ECHO | Duur: 10'00
Verkenning topic
In deze screencast staan we even stil bij enkele belangrijke kaders en aandachtspunten van gesprekstechnieken. Daarbij raken we een volgende gespreksfase aan: de verkenning van het topic.
Bijlage: Handouts Verkenning topic
ECHO | Duur: 6'56
Grenzen en doorverwijzen
Wat zijn grenzen en waarom is tijdig doorverwijzen belangrijk?
Bijlage: Handouts Grenzen en doorverwijzen
DSSB | Duur: 4'05
Grenzen van de student
Hoe weet je dat je grenzen van de student overschrijdt? Wat zijn de signalen en hoe kan je bijsturen? Mag je tips en adviezen geven als coach?
DSSB | Duur: 11'47
Je eigen grenzen
Hoe kan je je eigen grenzen bepalen en herkennen? Hoe kan je je grenzen aangeven? Hoe reageer je op een agressieve student?
DSSB | Duur: 13'30
Doorverwijzen
Hoe en wanneer verwijs je best door? Naar wie kan je doorverwijzen binnen en buiten UAntwerpen?
Bijlage: Grenzen en doorverwijzen: doorverwijskaart
DSSB | Duur: 6'25
Goal-setting
De goal-setting is een handige tool om studenten te begeleiden doorheen hun leerproces. In deze screencast leer je wat een goal-setting is, waarom een goal-setting zinvol kan zijn, voor wie dit instrument in het bijzonder geschikt is, hoe je de goal-setting kan afnemen en welke meerwaarde het kan betekenen voor jou.
Bijlagen:
Handouts Goal-setting
Leidraad Goal-setting (Pintra, na inloggen)
Team Diversiteit | Duur: 6'27
Gespreksleidraad
Misschien heb je je wel eens afgevraagd: “Hoe haal ik het meeste uit mijn gesprek met een student?” “Welke vragen zijn interessant om te stellen op sleutelmomenten in het academiejaar?” “Is een gespreksleidraad echt nodig?” Als mentor of persoon in een begeleidende rol kan het van belang zijn om een gespreksleidraad te gebruiken om het meeste uit je gesprek te halen. In deze screencast staan we stil bij welke onderwerpen en vragen op welk moment interessant zijn om ter sprake te brengen.
Bijlage: Handouts Gespreksleidraad
Team Diversiteit | Duur: 9'37
Verslaggeving
In deze screencast leer je waarom verslag nemen bij het begeleiden van studenten belangrijk is en krijg je enkele tips mee over hoe je dat kan doen.
Bijlage: Handouts Verslaggeving
Team Diversiteit | Duur: 5'40