Sinds enkele jaren hanteren we aan UAntwerpen volgende definitie van blended leren. “Blended leren is een doordachte en geïntegreerde combinatie van online en face-to-face werkvormen, leeractiviteiten en evaluatievormen, die afgestemd is op de leerdoelen en rekening houdt met de mogelijkheden van de leeromgeving. Hierbij gaan studenten actief aan de slag met de leerinhoud, zowel individueel als in interactie met elkaar en met de lesgever.”
Prima, dat weten we nu. Maar wat betekent dat voor jouw onderwijs? En hoe creëer je een didactisch verantwoorde blended leeromgeving? Dat is precies wat we ontdekten tijdens deze sessie.
Voorbereiding
We organiseerden het contactmoment volgens het principe van flipped classroom. Ter voorbereiding dienden deelnemers een aantal screencasts door te nemen en een korte opdracht te maken (maximale geschatte studietijd: 1,5u).
Doelgroep
Lesgevers UAntwerpen uit alle opleidingen.
Deze sessie was vooral gericht op lesgevers die weinig of geen ervaring hebben met blended leren.
Leermateriaal
- Hand-outs
- Screencast prepared students (Hoe studenten voorbereid naar de les laten komen?)
- AI-proof assignments
- Boelens, R., De Wever, B., & Voet, M. (2017). Four key challenges to the design of blended learning: A systematic literature review. Educational Research Review, 22, 1-18.