Generatieve Artificiële Intelligentie (GenAI) is niet meer weg te denken uit het onderwijs. In 2022 was ChatGPT (Generative Pre-trained Transformer) nog nieuw en onbekend, vandaag kennen en gebruiken de meeste studenten - en docenten - de populaire schrijftool. Maar hoe moeten we GenAI integreren in het taalonderwijs? En moeten we dat wel doen? Het team Academisch Engels van Linguapolis vindt alvast van wel.
ChatGPT is niet alleen een krachtige schrijftool, maar ook een belangrijk leermiddel om te begrijpen hoe een goede tekst in elkaar zit. Met de hulp van ChatGPT leren studenten o.a. betere teksten schrijven. Maar ze moeten die wel zélf schrijven en niet gewoon laten genereren door ChatGPT. Anders wordt het CheatGPT.
Sinds dit academiejaar pakken we de taalcoaching Academic Writing bij het IOB (Instituut voor Ontwikkelingsbeleid) anders aan. Het IOB trekt vooral studenten aan uit het Globale Zuiden die een masteropleiding in het Engels komen volgen. Hun eerste schrijfopdracht is een essay over onderzoeksparadigma’s.
Op vraag van het IOB schrijven de studenten dit jaar de eerste versie van hun tekst in een ‘gecontroleerde omgeving’ zonder toegang tot GenAI. Op die eerste versie krijgen ze schriftelijke feedback van de taaldocenten, die tips geven om de tekst te verbeteren. De studenten krijgen vervolgens een inleiding op het gebruik van GenAI, waarin ze o.a. leren hoe ze goede prompts kunnen schrijven en hoe ze kritisch om moeten gaan met ChatGPT.
ChatGPT is een belangrijke aanvulling op taalonderwijs, maar kan dit niet vervangen. Taalonderwijs blijft cruciaal om studenten de nodige basisvaardigheden bij te brengen op het vlak van academisch woordgebruik, grammatica, structuur en stijl. En om op een verantwoorde manier gebruik te maken van GenAI.
Bovenstaande afbeelding werd gegenereerd met AI.