WOENSDAG 17 OKTOBER

VAN 14 UUR TOT 17 UUR

STADSCAMPUS UA - R.013- RODESTRAAT 14

Gratis voor studenten die inschrijven via jurgen.slembrouck@uantwerpen.be

Praten met vrienden maakt Hannah Arendt gelukkig. Ze koestert haar vele vrienden, middels brieven en frequente afspraakjes. Arendt kiest voor vrienden die zelf nadenken, die geen meelopers zijn. Zij en haar vrienden zullen zich steevast terugtrekken uit situaties waarin van hen politiek correct gedrag wordt verwacht. In Arendts ogen zorgt vriendschap voor een open en vertrouwde sfeer en voor spontane gesprekken zonder hiërarchie. Wat vrienden gemeen hebben, is de wereld tussen hen in. Over die wereld moet het gaan, voor die wereld zijn ze samen verantwoordelijk. Dat noemt Arendt ‘amor mundi’, de liefde voor de wereld of het begaan zijn met de wereld. De dingen en gebeurtenissen worden pas menselijk wanneer we ze kunnen delen met vrienden. En zo verrijkt onze omgang met vrienden ook de praktijk van het democratische proces.

Lieve Goorden promoveerde in de politieke en sociale wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen. Ze deed onderzoek en gaf les over het publieke debat over de nieuwste technologieën aan de Universiteit Antwerpen en aan het Studiecentrum Technologie en Beleid (TNO, Delft). In 2017 verscheen bij ISVW Uitgevers het boek ‘De sprong in de techniek. Nadenken over wat we doen’ en in 2021 het boek ‘De essentie van Arendt.’