Expo: “The Nobodies”: Exploring the ethics of caring for unidentified dead bodies 

In de periode van de lezingen loopt deze tentoonstelling in de R-blok van de stadscampus, in de trappenhal naar verdieping -1. 

Ga mee op een aangrijpende reis naar het rijk van medeleven en menselijkheid met "The Nobodies", een tentoonstelling met grootschalige schilderijen van Anna Suwalowska. 

Deze tot nadenken stemmende collectie gaat diep in op de ethische overwegingen rond de zorg voor en herinnering aan niet-geïdentificeerde doden, en nodigt toeschouwers uit na te denken over onze collectieve verantwoordelijkheid ten opzichte van vergeten en ongeziene mensen. Identificatie is een van de meest basale mensenrechten. Toch blijven volgens wetenschappelijke tijdschriften elk jaar grote aantallen doden over de hele wereld ongeïdentificeerd en worden hun lichamen nooit teruggegeven aan hun families of gemeenschappen. Het daaruit voortvloeiende 'ambigue verlies' (Boss 2007) laat deze families in het ongewisse, wat vaak resulteert in psychologische problemen. 

"The Nobodies" dient als een krachtige verbinding met de vaak over het hoofd geziene individuen die zich in de periferie van de samenleving bevinden, en verkent de ethische dimensies van het bieden van waardigheid en respect aan hen die naamloos blijven, zelfs in de dood. De schilderijen getiteld 'Eternal Roots' en 'Sleeping' creëren een visueel verhaal dat de grenzen van echt en ongezien en collectief overstijgt, waarbij de kunstenaar haar onderbewuste visies op deze 'stille massaramp' deelt. Suwalowska's schilderijen vangen de essentie van compassie en dagen ons uit om de bredere ethische implicaties van onze maatschappelijke behandeling van ongeïdentificeerde dode mensen onder ogen te zien. Ze geven een algemene focus op dood en leven als ons diep verborgen verhaal en enigma in het leven.


Anna Suwalowska, een in Londen gevestigde Poolse kunstenaar, heeft diploma's van het Royal College of Art in Londen (2013) en het Camberwell College of Art (2011). Ze brengt een uniek perspectief in haar werk op het snijvlak van kunst, geneeskunde en wetenschap. Geworteld in uitgebreide verkenningen van het onderbewuste, zelfexpressie en de menselijke geest, leidt haar kunst tot voortdurend onderzoek naar psychologische landschappen. Haar schilderijen dienen als basis voor interdisciplinaire samenwerkingen met beoefenaars uit verschillende vakgebieden. Onlangs was Anna artistiek directeur van een samenwerkingsproject in het McGregor Museum in Kimberley. Voor deze rol werkte Anna samen met onderzoekers en mensen uit de praktijk van verschillende instellingen, waaronder de Universiteit van Oxford, de Universiteit van Exeter, de Universiteit van Kaapstad en het McGregor Museum in Zuid-Afrika. Een belangrijk resultaat van deze samenwerking is de solotentoonstelling 'Beyond the Body: a portrait of Autopsy' (2020-2023), die maatschappelijke taboes rond de dood uitdaagt. Deze tentoonstelling was te zien in gerenommeerde medische instellingen in Europa, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Afrika. Ze werd geselecteerd door het Wellcome Centre for Cultures and Environments of Health, in samenwerking met de Wereldgezondheidsorganisatie, om te illustreren hoe gedrags- en culturele factoren bijdragen aan betere gezondheidsresultaten voor individuen, gemeenschappen en de planeet. Anna's artistieke reis wordt gekenmerkt door haar internationale tentoonstellingen en residenties in Taiwan, Noorwegen en Hong Kong. Haar meest recente solotentoonstelling, 'Psychological Landscapes' (2003), was te zien in de Somers Gallery in Somers Town, Londen.