Inclusie en diversiteit in onderwijs
Diversiteit wordt vaak gereduceerd tot integratie van migranten en kansarmen. Maar diversiteit gaat ook over het omgaan met mensen met een beperking, alsook over het omgaan met wie veel sneller leert dan het gemiddelde. Het probleem is dat de samenleving moeilijk met deze diversiteit om kan gaan. Het roept veel vragen op en maakt mensen onzeker. Historisch gezien werd dit opgelost door een segregatie-politiek: aparte scholen, aparte vrijetijdscircuit, tewerkstelling, aparte woonvormen, concentratiescholen en –wijken, enz. Dit blijkt niet alleen niet te werken, maar gaat ook de ontplooiing van mensen als volwaardig burger tegen. Recente internationale ontwikkelingen in de mensenrechtenbewegingen en wetenschappelijk onderzoek pleiten nu voor een meer geïntegreerde, inclusieve benadering. Zo wordt o.m. vanuit de Conventie van de Verenigde Naties over de Rechten van Mensen met een Handicap van december 2006, inclusie gezien als een recht van alle kinderen.
Professor Lebeer gaat in deze lezing dieper in op de inclusieve samenleving, die begint bij inclusief onderwijs, toegankelijk voor zowel excessief snelle, als langzamere leerlingen. Hiervoor volstaat het niet om de drempels te verlagen voor een brede waaier van mensen, er moet ook gewerkt worden aan de basisvoorwaarden, zowel van leeromgevingen, als van leervoorwaarden (cognitieve ontwikkeling b.v.). Dat vraagt interventie op vele domeinen.
Jo Lebeer
Jo Lebeer is arts van opleiding. Na zijn doctoraatsonderzoek in Utrecht over plasticiteit en ontwikkeling bij kinderen met een hersenletsel, specialiseerde hij zich in ecologische gezondheidszorg, in cognitieve revalidatie en dynamische evaluatie van het leervermogen. Hij is medewerker van het Feuersteincentrum Nederland en docent aan de Universiteit Antwerpen, Faculteit Geneeskunde (vakgroep Eerstelijns-, Geriatrische en Chronische Zorg). Hij is er o.a. coördinator van een postacademische vorming Handicapstudies, en directeur van het Project Leer- en Inclusiebevordering. Verder is hij actief in Europese projecten i.v.m. leer- en inclusiebevordering, o.a. INCLUES, het Europees Netwerkproject voor inclusief en cognitief onderwijs en DAFFODIL, een nieuw project voor dynamisch en inclusief assessment.