Een overzicht van alle onderwijstips
- Kwaliteitsvol toetsen (november 2024)
- Podcasts inzetten als toetsvorm (oktober 2024)
- Werken met casussen (september 2024)
- Ondersteuning van werkstudenten (juli 2024)
- Ondersteunend reageren op studenten met emotionele moeilijkheden (juni 2024)
- Gelijke kansen! Ondersteuning voor studenten met een functiebeperking (mei 2024)
- Peerfeedback en -assessment als activerende werkvorm (april 2024)
- Een beheersbare studentengroep (maart 2024)
- Voorbereiding en begeleiding van labopractica (februari 2024)
- Feedback na examens (januari 2024)
- Aandacht voor gender- & seksuele diversiteit (december 2023)
- Openboekexamens: waarop letten als docent? (november 2023)
- Welzijn bij internationale studenten (oktober 2023)
- De wereld van het labo (september 2023)
- Gegamificeerd onderwijs (juli 2023)
- Wie schrijft, die blijft! (juni 2023)
- Ondernemende competenties bij studenten stimuleren (mei 2023)
- Studenten activeren (april 2023)
- Lesopnames zinvol inzetten (maart 2023)
- Een grote studentengroep actief bij de les betrekken (februari 2023)
- Werk maken van feedback (januari 2023)
- Activerende leerruimtes: tips & tricks (december 2022)
- Wat maakt een groepsopdracht succesvol? (november 2022)
- Stress bij studenten: wat kan je doen als docent? (oktober 2022)
- Lesgeven in een interculturele context: mogelijke valkuilen en tips (september 2022)
- Feedback matters! Kwaliteitsvolle feedback (juni 2022)
- Game-based teaching (mei 2022)
- Diversiteitsensitief lesgeven (april 2022)
- Peerreview bij schriftelijke werkstukken (maart 2022)
- Humor en ironie in hoger onderwijs (februari 2022)
- Think big, act small! De eerste stappen naar duurzaamheidseducatie (januari 2022)
- Schriftelijk examen met mondelinge toelichting: het beste van twee werelden? (december 2021)
- Juridische twistpunten over toetsing vermijden (november 2021)
- Online practica: waarom, wat en hoe? (oktober 2021)
- Differentiërend lesgeven in het hoger onderwijs (september 2021)
- Iedereen coach? Een focus op studentenwelzijn. (augustus 2021)
- Onderzoeksgebaseerd lesgeven, ook aan grote groepen: het kan! (juli 2021)
- Comproved: waarom moeilijk beoordelen als het ook eenvoudig kan? (juni 2021)
- Online samenwerken: een wiki, wat is dat? (mei 2021)
- Kwaliteitsvolle meerkeuze-examens zonder giscorrectie (april 2021)
- Online lesgeven en leren: lessons learned (maart 2021)
- Een student in paniek - Wat te doen als docent? (februari 2021)
- Het beste uit studenten halen? Let's coach! (januari 2021)
- Online onderwijs: studenten aan het roer van hun leren (december 2020)
- Positive vibration, yeah! Een positief klasklimaat (november 2020)
- Online feedback (oktober 2020)
- Hoe een online college interactief maken? (september 2020)
- Ontwerpen van blended onderwijs: een vogelperspectief (augustus 2020)
- Leerlijnen in de praktijk (juli 2020)
- Leerlijnen voor meer transparantie en samenhang (juni 2020)
- Thesisbegeleiding met hoofd én hart (mei 2020)
- Hoe studenten activeren in coronatijd? (april 2020)
- Bandbreedte (maart 2020)
- Wetenschappelijke integriteit in het hoger onderwijs (februari 2020)
- Zelfregulerend leren in het hoger onderwijs (januari 2020)
- Omgaan met studentenevaluaties (december 2019)
- Flipped classroom (november 2019)
- Een krachtige leeromgeving met MOOCs (oktober 2019)
- MOOC's in het hoger onderwijs (september 2019)
- Heterogene groepen samenstellen (juli 2019)
- Bijzondere faciliteiten en examens (juni 2019)
- Starten met interdisciplinair hoger onderwijs (mei 2019)
- Hoe omgaan met laptops en smartphones in de aula (april 2019)
- Laptops en smartphones in de aula (maart 2019)
- De documentencamera (februari 2019)
- Feedback geven bij beginassessments (januari 2019)
- Bevorderen van de betrouwbaarheid van een schriftelijk examen (december 2018)
- Studenten zelf een examenvraag laten bedenken (november 2018)
- Waar is de lesgever in een online leeromgeving? (oktober 2018)
- Doorstroom van kansengroepen in het hoger onderwijs (juli 2018)
- Begeleiden van studenten met autisme bij opdrachten (juni 2018)
- Zoveel mogelijk studenten activeren (mei 2018)
- Effectieve presentatie als lesondersteuning (april 2018)
- Ondersteunen van samenwerkingscompetenties (maart 2018)
- Activatiecultuur (februari 2018)
- Hoe studenten indelen bij groepswerk (januari 2018)
- Hoe omgaan met taalfouten van niet-moedertaalsprekers Nederlands? (december 2017)
- Doorstroom en diversiteit bij leerbedreigde studenten (november 2017)
- Rubrieken als begeleidings- en beoordelingsinstrument (september 2017)
- Naar betrouwbaar peer assessment (juni 2017)
- Feedback bij een stagebegeleiding (mei 2017)
- Formatief toetsen: Wat, waarom en hoe? (mei 2017)
- Hoe een screencast effectief en aangenaam maken? (april 2017)
- Hoe studenten voorbereid naar de les laten komen (maart 2017)
- Screening the screencast (februari 2017)
- Videocation: Weblectures en screencasts in uw onderwijs (januari 2017)
- Samen op weg naar duurzaam hoger onderwijs (december 2016)
- Werken aan academische taalvaardigheid doorheen de opleiding (november 2016)
- We want more...! Honors programma's (oktober 2016)
- Talige verwachtingen duidelijk maken bij academische schrijftaken (juni 2016)
- Duurzaam onderwijs in de praktijk (mei 2016)
- Beoordelen van een elektronisch discussieforum (mei 2016)
- Discussiëren 2.0: De elektronische discussiegroep (april 2016)
- Judge for yourself: juridische onderwijsvragen (maart 2016)
- Het onderwijsleergesprek (februari 2016)
- Omgaan met resultaten van studentenevaluaties (januari 2016)
- Plagiaat (januari 2016)
- Een schriftelijk werkstuk als toets (december 2015)
- Creativiteit stimuleren en beoordelen (november 2015)
- De one minute paper (oktober 2015)
- Zelfstudiepakketten (juni 2015)
- Beoordelen van een EVC-portfolio (juni 2015)
- Competentiegericht toetsen (mei 2015)
- Projectonderwijs in de praktijk (april 2015)
- De hink-stap-sprong om het leren van studenten te bevorderen in hoorcolleges (april 2015)
- Drie kwaliteitscriteria bij het opstellen van schriftelijke opdrachten (maart 2015)
- Flipped classroom (februari 2015)
- Vijf vragen en antwoorden bij competentiegericht onderwijs (januari 2015)
- Feedbackgesprek (januari 2015)
- Begeleiden en beoordelen van studenten met een functiebeperking (december 2014)
- Stemming (november 2014)
- Aandacht voor internationalisation@home (oktober 2014)
- Een grote studentengroep actief bij de les betrekken (september 2014)
- De WIG als instrument voor graduele competentieontwikkeling (mei 2014)
- Feedback geven in het Engels op schrijfopdrachten (april 2014)
- Ondersteuning van werkstudenten (april 2014)
- Evalueren van het eigen onderwijs via peerobservatie (februari 2014)
- Hoe studenten indelen bij groepswerk (januari 2014)
- Ondersteunen van studenten met een functiebeperking (januari 2014)
- Survivaltips bij het evalueren (december 2013)
- Meet wat u moet meten (november 2013)
- Actief omgaan met feedback (oktober 2013)
- Peerassessment (september 2013)
- Feedback geven via Blackboard (januari 2013)
- Inrichten van practica (december 2012)
- Engels als onderwijstaal (november 2012)
- Coachen van studenten (juni 2012)
- Laat studenten elkaar beoordelen (oktober 2011)
- Activeren in en met streaming video (november 2010)
- Uw examen objectief beoordelen (juni 2010)
- Het maken van mindmaps (juni 2010)
- Inleiding en afsluiting van een tekst (februari 2010)
- Een zelfreflectie schrijven en beoordelen adhv de zelfreflectiecyclus van Korthagen (september 2008)
- Uw leslokaal creatief gebruiken (2008)
- Toetsen via Blackboard. Zowel voor, na als tijdens het OO (2008)
- Onderbreek de video die u ter illustratie laat zien (2007)
- Het geven van feedback (2007)
- Goede afspraken als hoeksteen voor een discussieforum op Blackboard (2007)
- Stuur het leren met de toets (2007)