Growth Mindset: Evelyn Wilson & Beverley Freedman
Lezing - donderdag 7 juni 2018 - 19 uur - Stadscampus lokaal C.003
Building Competencies, Improving Outcomes for All
More than an end in itself, education is a means to deliver our vision of tomorrow. Education is shifting from institutions of teaching, to ones emphasizing learning. It is the foundation for promoting development, reducing economic disparities and creating a society of inclusiveness. It forms the fourth United Nations Goal of Sustainable Development to, “ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all”. Equity of outcomes requires we reframe education based on growth mindset stance and a strength-based approach. The World Bank (2018) and Hattie (2014) suggest that students’ motivation, attitudes, and their classroom experiences affect their learning. More than the home environment, mindset (attitudes and motivation) explains a greater proportion of achievement; “mindset matters everywhere” The keynote will explore how to build cultures of collaborative professionalism, grounded in a growth mindset, so that as teachers and administrators learn, students learn and outcomes improve and achievement gaps are closed.
Competenties aankweken om alle leerlingen te versterken
Eerder dan een doel op zich is onderwijs een middel om onze toekomstvisie vorm te geven. Ons onderwijs van vandaag gaat meer over het leren zelf dan over institutionele structuren. Het levert de basis om persoonlijke ontwikkeling mogelijk te maken, sociaal-economische verschillen te verkleinen en een inclusieve maatschappij te creëren. De vierde doelstelling voor duurzame ontwikkeling van de VN is: “ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all”. Een billijke resultaatgerichtheid in onze benadering van leerlingen veronderstelt dat we het onderwijs in een nieuw kader vormgeven gebaseerd op een talentgerichte aanpak en een geloof in groeipotentieel van deze leerlingen (“growth mindset”). De Wereldbank (2018) en Hattie (2014) suggereren dat de motivatie en attitudes van leerlingen evenals hun schoolervaringen een impact hebben op hun leerproces. Meer nog dan de thuisomgeving is “mindset” (attitudes en motivatie) een verklarende factor voor het merendeel van (schoolse) prestaties; “mindset matters everywhere”. Deze lezing onderzoekt hoe een cultuur van samenwerkend professionalisme gecrëerd wordt die ingebed is in een “growth mindset”. Zodoende leren leerlingen samen met leraren en beleidsmedewerkers, waardoor prestaties verbeteren en verschillen verkleinen.
(Lezing in het Engels)
Workshop - vrijdag 8 juni 2018 - 9.30 tot 12.00 uur - Stadscampus lokaal C.102
Growth Mindset: How to Re-Culture Schools for Learning
This interactive workshop will provide participants with the knowledge, strategies and skills to build growth mind frames in educators and promote growth mindset in students. Through collaborative learning activities, direct instruction, problem solving situations and metacognition applications, participants will acquire a repertoire of practical strategies and approaches to re-culture their schools, and engage with teachers in capacity building, to ensure learning thrives. The workshop will drawn on evidence-informed practices and participants’ expertise to consider next steps as school leaders plan and reflect on their learning journey.
“Growth mindset”: hoe scholen tot leerplekken herijken?
Deze interactieve workshop verschaft de know-how, strategieën en vaardigheden om bij leerkrachten en leerlingen het geloof in het groeipotentieel van leerlingen aan te kweken. In groepswerk afgewisseld met plenaire momenten, probleemoplossende taken en metacognitieve toepassingen verwerven de deelnemers een repertoire van practische strategieën en methodes om hun scholen te herdenken, om samen van de school een echte competentie-kweekvijver te maken en om ervoor te zorgen dat leren op school floreert. Deze workshop steunt op praktijkervaring alsook op de expertise van de deelnemers om stapsgewijs te denken, als schoolleiders die hun leerpad zelfkritisch uitstippelen.
(Workshop geleid in het Engels)