Collective teacher efficacy: het gezamenlijke geloof van een schoolteam om impact te hebben op het leren van de leerlingen.
Lezing: dinsdag 30 maart 2021 (deelname: gratis) - 18u30-20u - Annemie Lybaert
Workshop: woensdag 31 maart 2021 (deelname: 25 euro) – 9u-12u - zaal ‘De Studio’ – Boogkeers 5 Antwerpen - Annemie Lybaert en Wouter Schelfhout
Programma
De relatie tussen onderwijskundig leiderschap en collective teacher efficacy.
- Het belang en randvoorwaarden van het ondersteunen van schoolteams in het delen van passie voor onderwijs.
- De rol als leerkracht, beleidsondersteuner en schoolleider in het proces om de collective teacher efficacy te verhogen.
- De lezing geeft inzicht in hoe collective teacher efficacy een bijdrage kan leveren aan leerwinst.
- Tijdens de workshop bouwen we aan een toolbox van concrete werkvormen die het leren zichtbaar maken voor jezelf en bij collega’s. Deze plaatsen we op een continuüm van herkenbaarheid, haalbaarheid en complexiteit. Daarnaast ga je verdiepend leren over hoe we de samenwerking tussen collega’s en professionele ontwikkeling met collega’s kunnen stimuleren aan de hand van leerwandelingen en Lesson Study. Hierbij koppelen we terug naar ervaringen opgedaan met pilootprojecten in verschillende onderwijsniveaus.
Doelstellingen
- We kunnen na afloop van de lezing aan collega’s toelichten wat collective teacher efficacy is.
- We hebben na afloop van de lezing inzicht in de randvoorwaarden die moeten vervuld zijn om een bijdrage te leveren aan het versterken van de collective teacher efficacy in mijn schoolteam.
- We kunnen na afloop van de workshop met collega’s onderzoeken welke inspanningen van het team een effect hebben op de leerwinst van leerlingen.
- We kunnen na afloop van de lezing en de workshop toelichten hoe leerwandelingen en Lesson Study de professionalisering van een schoolteam kunnen verhogen en kennen de basisprincipes om dit te organiseren.