De eigen draagkracht van de schoolleider en deze van het schoolteam leren kennen en bewaken

Lezing: dinsdag 4 mei 2021 (deelname: gratis) - 18u30-20u - Koen Marichal

Workshop:  woensdag 5 mei 2021 (deelname: 25 euro) – 9-12u - zaal ‘De Studio’ – Boogkeers 5 Antwerpen - Koen Marichal en Wouter Schelfhout

Programma

De stressklachten van leerkrachten en hun directeurs zijn historisch hoog. Is gedeeld leiderschap dan een remedie die zowel onderwijskwaliteit als draagkracht ten goede komt? Zo eenvoudig is het niet. Gedeeld leiderschap is geen pijnstiller. Integendeel. Het is niet de weg van de minste weerstand en creëert groeipijn. Maar gedeeld leiderschap is wel nodig om als school tot meer in staat te zijn, met meer kracht de uitdagingen het hoofd te bieden. In dit thema verkennen we de groeipijn van scholen op weg naar meer gedeeld leiderschap.

Volgende aspecten komen hierbij aan bod:

  • Waarom gedeeld leiderschap niet de weg van de meeste weerstand is. Net zoals elke adaptieve uitdaging vraagt gedeeld leiderschap ook groeien als mens.
  • Groeipijn kan draagkracht en welzijn nog meer onder druk zetten. Daarbij helpt het onderscheid te maken tussen een meer eng hedonistisch en een ruimer eudaemonistisch idee over welzijn.
  • Draagkracht als leider verhogen betekent eerst en vooral zelfleiderschap en dus verantwoordelijkheid nemen voor het eigen mentaal, emotioneel en fysiek welzijn. “Acceptance & Commitment Theory” geeft hier handvaten voor.
  • Draagkracht versterken in het team betekent psychologische veiligheid creëren.

Doelstellingen:

Bij de lezing wordt overzicht en inzicht gegeven in de samenhang tussen gedeeld schoolleiderschap, welzijn en ontwikkelingsprocessen.

Bij de workshop wordt dieper ingegaan op de toepassing van deze inzichten op de deelnemers en hun specifieke context. Het doel is om handvaten te geven die toelaten:

  • Bewustzijn over eigen rol(len) te versterken
  • Bewust de eigen ontwikkelingsruimte en deze van teams intact te houden
  • Beperkende emoties en overtuigingen te hanteren
  • Coachende en waarderende houding te versterken
  • Duidelijker te delegeren