Kwaliteitszorg en cijfers
Kwaliteitszorg
Aan de Universiteit Antwerpen dragen we zorg voor de kwaliteit van onze opleidingen. Elke opleiding doorloopt een kwaliteitszorgcyclus van zes jaar.
In jaar 3 wordt de balans opgemaakt van de kwaliteitszorg van de opleiding tijdens de interne procesbewaking en –sturing. In het najaar van 2018 vond dit plaats voor de master in de filmstudies en visuele cultuur.
Jaar 6 sluit de cyclus af met een peer review. De opleiding reflecteert op zichzelf en gaat in gesprek met interne en externe experten en een onafhankelijke student. Op 13 en 14 november 2024 bezocht het peerreviewteam de master in de filmstudies en visuele cultuur en besliste unaniem het vertrouwen in de opleiding te bevestigen.
Bevindingen van het peerreviewteam
De interdisciplinaire opleiding filmstudies en visuele cultuur combineert de domeinen ‘film’ en ‘visuele cultuur’ die vanuit verschillende invalshoeken en met een diversiteit aan methodologieën benaderd worden. Studenten stellen een persoonlijk traject samen met vakken uit beide disciplines, een eerder praktijkgericht seminarie en een masterproef die aansluit bij hun interesses en ambities. Naast traditionele academische papers, wordt van studenten een diversiteit aan visuele realisaties verwacht zoals een visual essay (op basis van fotografie, video en geluidsopnames), film reviews, kortfilms, websites, een dagboek,... Op advies van het reviewteam zal de opleiding ook de mogelijkheid van een visuele realisatie als onderdeel van de masterproef verder onderzoeken en stimuleren. De opleiding staat midden in het veld van film en visuele cultuur door haar samenwerking met De Cinema, de European University Film Award, het filmfestival MOOOV,… Docenten zijn sterk betrokken bij de opleiding en stemmen onderling goed af over het onderwijs. De studentgecentreerde opleiding is aantrekkelijk, zo blijkt uit het stijgend aantal studenten, wat door de opleiding verder actief gemonitord zal worden. Op voorstel van het reviewteam zullen docenten zich verdiepen in de mogelijkheden en uitdagingen die nieuwe ontwikkelingen zoals generatieve artificiële intelligentie met zich meebrengen voor film en visuele cultuur.
Tot slot engageert de opleiding zich om haar eigenheid en sterktes blijvend of nog meer in de verf te zetten naar studiekiezers, studenten en het ruime publiek toe, zoals de term ‘film’ in haar naam, de evenwaardige aandacht voor film èn visuele cultuur, de sociaal-politieke invalshoek van de opleiding, de inhoudelijke en methodologische diversiteit, de artistieke en journalistieke realisaties van studenten, de praktijkgerichtheid,… De opleiding wil ook de (de)koloniseringsproblematiek en het globaliseringsperspectief combineren met de aandacht voor digitale media in haar profilering.
Lees het volledig publiek rapport
Cijfers
De website ‘opleiding in cijfers’ geeft je meer gedetailleerde informatie over alle opleidingen in de Vlaamse hogescholen en universiteiten.