Jobmogelijkheden
Als MPC'er ben je een multidisciplinair gevormde jongere die niet terugdeinst voor strakke deadlines en hard werken. Je leerde de beide kanten van het verhaal kennen, de theorie én praktijk van bedrijfscommunicatie, en combineert dat bovendien met een stevig pakket management en een goede talenkennis. Een stevige opstap naar een boeiende loopbaan dus.
Katrien De Vocht is de creatief directeur van haar eigen taalbedrijf
Katrien De Vocht is de creatief directeur van copywriting & translation boutique KDV - Language & More, dat ze in 2012 oprichtte. Ze volgde de master in meertalige professionele communicatie nadat ze de hele opleiding taal- en letterkunde afrondde. Een maand nadat ze in 2004 was afgestudeerd, startte ze al in een commerciële functie bij een softwarebedrijf. "De zoektocht naar werk ging makkelijk omdat de Duitse taal erg gegeerd was op de arbeidsmarkt", vertelt Katrien.
Hoe het werk van een creatief directeur eruitziet
Een typische werkweek voor Katrien: "Naast de dagelijkse leiding werk ik zelf aan strategische communicatieprojecten. Dat gaat van meertalige brand books en websiteteksten, tot personeelsmagazines, duurzaamheidsverslagen, productfiches, social media content, video & voice enzovoort. Daarnaast bewaak ik de kwaliteit van de andere copywriters, vertalers en revisoren. Ik tracht te innoveren en ons team te laten werken met AI. Ten slotte zit ik in het bestuur van twee netwerkorganisaties: Voka Lokaal Kempen en We Arendonk Onderneemt."
Van afstuderen tot een eigen bedrijf
Katrien legde een mooi parcours af nadat ze haar diploma behaalde. "Na die eerste job werd ik projectmanager in een vertaalbureau in Nederland. Daarna deed ik eindredactie bij de Uitgeversmaatschappij en voerde ik ERP-implementaties uit bij een industrieel bedrijf in binnen- en buitenland. In deze laatste functie deed ik veel IT-kennis op, wat een handige basis was om als zelfstandige aan de slag te gaan."
Ook Katriens eigen bedrijf groeide door de jaren heen. "Bij de start was www.kdv-language.be een vertaalbureau, na twee jaar voegden we daar een reeks andere diensten aan toe op vraag van onze klanten. Vandaag zijn we een full-service taalboutique en maken we het verschil met taal op topniveau. We ondersteunen kmo's en grote bedrijven in diverse sectoren, met de focus op IT, industrie en de bouwsector."
Arthur Outtier ging van start als Problem and Change Analyst bij Trilations
“Mijn functie toont aan dat multidisciplinariteit echt een troef is binnen deze masteropleiding. Management en professionele communicatie gaan hand in hand.”
- Arthur Outtier
- Master Meertalige Professionele Communicatie
- Afgestudeerd in 2022
- Problem and change analyst bij Trilations
“Na de masteropleiding MPC was ik klaar voor de volgende stap, ik kon meteen aan de slag bij Trilations als Problem and Change Analyst. In mijn job pak ik uitdagingen van klanten aan na een grondige analyse van hun bedrijfsproces. Mijn brede achtergrond in marketing, professionele communicatie en management geeft me daarbij het perfecte duwtje in de rug. Bovendien sluit deze functie perfect aan bij mijn interesses in sales, technologie en leiderschap.”
Wat neemt Arthur mee vanuit MPC?
“Op dit moment geef ik samen met een team van consultants advies aan een bedrijf uit de publieke sector, over de implementatie van een nieuw IT-systeem. De talloze groepswerken van de master MPC komen daarbij zeker van pas.“
“Mijn functie toont aan dat multidisciplinariteit echt een troef is binnen deze masteropleiding. Management en professionele communicatie gaan hand in hand. Als analist vorm je de schakel tussen bedrijven in transformatie en IT-developers. De lessen Operationele Professionele Communicatie zijn sterk gericht op de praktijk en dus bijzonder relevant. We leerden bijvoorbeeld hoe je effectief kan rapporteren in een bedrijfscontext. Ook de tips en tricks rond crisiscommunicatie uit het gastcollege van Strategische Professionele Communicatie neem ik mee in mijn huidige job.”
Over zijn masterproef
“Samen met een medestudent schreef ik een duoscriptie met als onderzoeksthema “Tijd voor verandering - crisiscommunicatie bij Volkswagen: een replicatiestudie.” Daaraan heb ik naast sterke onderzoeksskills ook een mooie vriendschap overgehouden.”
Britt Mauqoui zet haar meertaligheid in bij Publicis Groupe Belgium
- Britt Mauquoi
- Master Meertalige Professionele Communicatie
- Afgestudeerd in 2022
- Social project manager bij Publicis Groupe Belgium
“Meertaligheid, de rode draad van de opleiding MPC! Een vaardigheid die ik dagelijks toepas in mijn job als Social Project Manager bij Publicis Groupe Belgium, een reclamebureau in Brussel. Brussel is een synoniem voor meertaligheid. Dankzij MPC kan ik mijn creatieve ideeën uitdrukken in het Frans, Engels en Nederlands bij mijn collega’s en onze klanten. Ik sta in voor het projectmanagement op het niveau van sociale media. Internationale bedrijven leveren content aan bij ons en wij zorgen ervoor dat hun boodschap de juiste doelgroep bereikt, in verschillende talen. De sociale media-takeover vormde daarvoor de ideale voorbereiding. De link met de praktijk in de opleiding MPC moedigt je aan om te kiezen voor een uitdagende job.”
Magali Van Calster is Digital Marketeer bij Adsocial
Voor Magali Van Calster is elke werkdag anders. "Als Digital Marketeer bij Adsocial werk ik zowel aan de creatieve kant van ons eigen merk als voor bedrijven. Daarnaast sta ik ook in voor het opzetten van digitale advertenties en zetten we ook fysieke bedrijfsworkshops op voor Instagram en TikTok."
De zoektocht naar werk verliep wat stroef omdat ze niet wilde kiezen tussen creatieve en analytische marketing. "Hier bij Adsocial heb ik de kans om beide kanten te ontwikkelen en mee te groeien met de startup."
Uit de master meertalige professionele communicatie haalde ze een hele lijst kennis en skills die ze nog elke week gebruikt: presentatieskills, een sterke talenkennis, onderzoeksmethodes, strategiebepaling, ...
Caramin De Wever is Sustainability Officer bij AXA Belgium
"Als we geen actie ondernemen, komen we terecht in een overzekerbare wereld", vertelt Caramin De Wever. "Mijn job is om samen met het team sustainability van AXA Belgium duurzame acties op poten te zetten en daarover te communiceren. We willen naast ons eigen engagement ook informeren over verschillende initiatieven in het kader van klimaatverandering."
Meteen op zoek naar werk
Caramin startte meteen in het tweede semester van haar afstudeerjaar te solliciteren. "Ik was al heel vroeg begonnen met zoeken. Misschien wel te vroeg, want in het begin verliep het moeizaam. Toen ik in april/mei solliciteerde bij AXA ging het plots snel!"
Copywriting en duurzaamheidscommunicatie
In haar werk komt haar opleiding in meertalige professionele communicatie nog elke dag van pas. "En dan denk ik vooral copywriting! Thank you, OPC en SPC 😄 (= de opleidingsonderdelen operationele en strategische professionele communicatie). Ik heb ook mijn scriptie over duurzaamheidscommunicatie geschreven dus daar heb ik uiteraard veel uit geleerd. Mijn scriptie was zo'n boeiend werk!"
Tip voor MPC-studenten
Caramins tip voor studenten die aan de master mpc beginnen: "Take it step by step! Niet panikeren. Er is veel begrip van de docenten, ze zijn echt hulpvaardig. De master lijkt ondoenbaar tot het dan ineens klaar is. You got this!"
Waar werken onze oud-studenten?
Je komt in aanmerking voor diverse instapfuncties in elk domein waarin communicatieve vaardigheden een belangrijke rol spelen. En dat zijn er heel wat:
- communicatie: copywriting, reclame, public relations, socialmediabeheer...
- marketing & verkoop: direct en online marketing, brand activation, consultancy, account management...
- human resources: recruitment, HR consultancy, talent management...
- dienstverlening & project management: kwaliteitszorg, customer care, projectcoördinatie...
- onderwijs: na een educatieve master
- onderzoek: doctoreren in communicatie-, marketing- of managementonderzoek
Zo kwamen oud-studenten onder andere terecht bij Stad Antwerpen, Ernst & Young, Accenture, VAB, Brussels Airlines, Telenet, Belfius en Toerisme Vlaanderen. En dat doen ze vrij snel, want cijfers van de VDAB wijzen uit dat maar liefst 94% van de in 2019 afgestudeerde alumni na 1 jaar aan het werk waren.
"Als product- en projectmanager bij Larcier-Intersentia is een van mijn taken het productmanagement van een digitaal product voor accountants. Het is mijn taak om dat product te optimaliseren en daarvoor sta ik in contact met diverse afdelingen waaronder IT, sales en marketing. Laat samenwerken met verschillende partijen en time management nu net twee vaardigheden zijn die ik onder de knie kreeg in de master MPC!"
Anne-Marie, alumna