Telefonische triage voor praktijkondersteuner (medewerker zonder medische vooropleiding) VOLZET

Korte inhoud 

Bouwsteen 1 

Definitie van triage 

Patiënt zo snel als mogelijk bij de juiste hulpverlener – door wie / waar / wanneer 

Communicatieve vaardigheden 

 

Bouwsteen 2 

Theoretisch gebruik van NHG triagewijzer, vertalen naar praktische vragen zonder de verplichting dat je medisch inhoudelijk op de hoogte dient te zijn. 

Acute vragen detecteren om urgentie te bepalen 

Belang van op een goede wijze stellen van de vraag aan de patiënt! 

  

Bouwsteen 3 

Vaardigheden : inoefenen aan de hand van casuïstiek van de NHG-triagewijzer 

Terugblik op ervaringen uit de praktijk 

Communicatievaardigheden: regie behouden tijdens het telefoongesprek, inzetten op weerbaarheid, omgaan met de “eisende zorgvrager”  


Bouwsteen 4 wordt mee gevolgd door de huisarts 

Randadviezen naar praktijkorganisatie en zorgsubstitutie 

De rol van de huisarts in deze verandering!  

Intervisie en kritische reflectie met betrekking tot de uitwerking van een haalbaar praktijkprotocol voor de eigen praktijk.  

 

Voorbereiding op de bouwstenen via E-learning en opdrachten. Na elke bouwsteen krijgt de cursist de opdracht om de link met het team te leggen tussen de gevolgde bouwsteen en de eigen praktijk 

 

Doelgroep 

 

Praktijkondersteuners (medewerker zonder medische vooropleiding) in de huisartsenpraktijk die hun competenties van telefonische triage verder willen ontwikkelen. 

 

Type 

 

  • Navorming: 16 uur waarvan laatste 4 uur gezamenlijk met huisarts 
  • Blended learning. 
  • E-learning als voorbereiding op de bouwsteen is mogelijk. Het is de bedoeling dat de cursisten in de eigen HAP aan de slag gaan met de aangereikte leerstof. 
  • Casuïstiek aan de hand van scenario’s. 
  • Gerichte opdrachten na elke bouwsteen om de link met het interdisciplinair team te leggen. De huisarts volgt minimaal 4 uur of de laatste bouwsteen mee samen met de praktijkondersteuner om tot een geïntegreerd resultaat te komen. Tijdens het werken in de HAP doen de cursisten de nodige professionele ervaring op. 

 

Data
​​

Traject 1

  • Bouwsteen 1: 22 oktober 2024: 13:30u tot 18:00u, lokaal B.015
  • Bouwsteen 2: 19 november 2024: 13:30u tot 18:00u, Lokaal R.003
  • Bouwsteen 3: 3 december 2024: 13:30u tot 18:00u, Lokaal R.003
  • Bouwsteen 4: 
    • GROEP 1: 17 december 2024: 9:00u tot 12:00u praktijkondersteuner + huisarts, GKC, Doornstraat 331, 2610 Wilrijk
    • GROEP 2: 17 december 2024: 14:00u tot 18:00u  praktijkondersteuner + huisarts, Lokaal R.003

Locatie 

 

Universiteit Antwerpen Campus Drie Eiken – Wilrijk  

Universiteitsplein 1, gebouw B en gebouw R, 2610 Wilrijk, parking 2

Campusplan

Eigen werksetting 

 

Kostprijs 

 

860 € (voor praktijkondersteuner en huisarts samen) 

Met inbegrip van een e-learning pakket en de NHG-triagewijzer (elektronische toegang) 

 Deze vorming komt in aanmerking voor verhoogde tegemoetkoming “vorming praktijkondersteuning”.

Accreditatie 

 

Ja – wordt aangevraagd in de rubriek ethiek en economie 

 

Contactgegevens organisator 

 

Lucky.botteldooren@uantwerpen.be 

 

IMPULSEO PROOF 

 

   

  1. Populatiegerichtheid: algemeen populatiemanagement gezien de toestroom in de huisartsenpraktijken, toeleiden van de patiënt naar de juiste zorgverlener 
  2. Zorgcoördinatie: patiënten zo snel mogelijk doorverwijzen naar de juiste zorgverlening 
  3. Geïntegreerd samenwerken: 
  • het doel van de opleiding is om samen met de huisarts en de verpleegkundige te komen tot een aanzet van protocol op maat van de praktijk – de praktijkondersteuner werkt hieraan mee vanuit haar functie. 
  • agendabeheer 

 

Voorbereiding op de bouwstenen via E-learning. 

Als voorbereiding hierop krijgen de cursisten na elke bouwsteen een specifieke opdracht om de link met het team van de praktijk te leggen en hun betrokkenheid vanaf de 1ste bouwsteen te garanderen. 

 

Aantal deelnemers 

 

max 24 praktijkassistenten