Casteleyn Jordi

Jordi Casteleyn is verantwoordelijk voor Didactiek Nederlands, Didactiek Nederlands aan anderstaligen, en Talenbeleid. Zijn onderzoek focust op lees- en spreekvaardigheid in het secundair onderwijs.

Techniek

kwalitatieve en kwantitatieve analyses

Gebruikers

leerkrachten, scholen, onderwijsnetten, beleidsorganisaties

Trefwoorden

Sprekend, Taaleducatie, Begrijpend lezen, Secundair onderwijs, Didactiek, Leesvaardigheid

De Schrijver Jelle

Mijn expertise heeft betrekking op onderzoek naar de waarde van (filosofische) dialoog en filosofisch reflectie in formele en informele onderwijscontexten, gaande van scholen tot educatieve centra en musea. Dit omvat: - De rol van filosofische dialoog bij het stimuleren van de onderzoekende houding van jongeren en het verwerven van inzicht op het vlak van ‘Nature of science’. - De rol van filosofische en interculturele dialoog om controversiële thema’s in de wetenschapsles (zoals genetische manipulatie of evolutietheorie) bespreekbaar te maken in secundaire scholen zonder polarisatie aan te zwengelen. - De rol van filosofische reflectie in het kader van de ontwikkeling van duurzaamheidscompetenties zoals systeemdenken en waardendenken. - De rol van filosofische en interculturele dialoog om de burgerschapscompetenties van jongeren te stimuleren en polarisatie te vermijden in superdiverse klascontexten. - De rol van filosofische dialoog om reflectie over erfgoed en historisch denken te stimuleren

Techniek

- Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekstechnieken gericht op impactmetingen van onderwijsinterventies - Education design research

Gebruikers

- Scholen, musea, educatieve instellingen, zoölogische en botanische tuinen en/of overheidsinstellingen gericht op burgerschaps-, cultuur- of natuureducatie en wetenschapscommunicatie

Trefwoorden

Pedagogische spanningen, Wetenschapscommunicatie

Pinxten Annie

Vakdidactieken Biologie, Fysica, Chemie en Natuurwetenschappen - (i)STEM onderwijs - Wetenschappelijke geletterdheid (in evolutie) - Onderzoekscompetenties - Lerarenopleiding Gedragsecologisch- en Ecotoxicologisch onderzoek bij zangvogels

Techniek

onderzoek aan de hand van vragenlijsten

Gebruikers

leerkrachten biologie en wetenschappen

Trefwoorden

School onderzoek, Schoolfunctionering, Natuurlijke selectie

Schelfhout Wouter

Vakdidactiek economie en bedrijfswetenschappen Ondernemerschapsonderwijs Lerarenopleiding Professionalisering van leraren Vakdidactische leergemeenschappen Schoolbeleid Leerpsychologie

Techniek

Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethodieken Mixed methods Case study research

Gebruikers

Leraren, lerarenopleidingen, scholen, scholengemeenschappen/groepen, macrobeleid

Trefwoorden

Opvoeding, Leren, Lerarenopleiding, Onderwijssysteem, Onderwijsbeleid, Onderwijsinnovatie, Professionalisering, Verhouding leraar-student

Simons Mathea

Mathea Simons is verbonden aan de onderzoeksgroep Didactica en heeft twee hooflijnen in haar onderzoeksagenda. Enerzijds doet zij onderzoek naar vreemdetalenonderwijs waarin de focus gelegd wordt op lezen en spreekdurf, vooral voor Frans en Spaans als vreemde taal. Anderzijds doet zij onderzoek naar lerarenopleiding en de professionalisering van leraren. Een specifieke focus hierbinnen is onderzoek naar team teaching.

Techniek

Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethodes

Gebruikers

Taalleraren Taalleerders Scholen (secundair en volwassenenonderwijs)

Trefwoorden

Franse taal, Competentie, Zelfstandig leren

Smits Tom

Expertisedomein Onderwijs: (1) vreemdetalenonderwijs: vakdidactiek Duits (DaF) en Engels (TEFL), CALL (2) onderwijskunde: urban education, multiperspectiviteit, binnenklasdifferentiatie Expertisedomein Taalkunde: (1) toegepaste taalkunde (zie expertisedomein onderwijs) (2) variationele taalkunde van het Duits

Techniek

Onderwijskundig en toegepast taalkundig onderzoek: - kwalitatief en ethnografisch onderzoek (observatie, interview, CA, grounded theory) - casestudies - (quasi-)experimenten - meta-analyse en reviews - action research - mixed methods Variationeel taalkundig onderzoek: - empirisch onderzoek: survey, interview - corpusanalyse

Gebruikers

- Lerarenopleiders - Taalleraren en -leerders - (Toegepast en variationeel) taalkundigen

Trefwoorden

Taalvariatie, Het leren van vreemde talen, Toegepaste taalkunde

Sprangers Pieter

Wetenschappelijk onderwijsdesign onderzoek - Economische didactiek - Ondernemerschapsonderwijs - Lerarenopleiding - professionalisering onderwijsprofessionals - teacher teams en professionele leergemeenschappen - schoolbeleid - schoolbestuur - schoolstrategie - onderwijssystemen - levenslang leren - HR-beleid onderwijs

Techniek

Wetenschappelijk onderwijsontwerponderzoek - Ontwerpgericht onderzoek - Actieonderzoek - Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoeksmethoden - Gemengde methoden - Casestudy onderzoek

Gebruikers

Schoolleiders - Schoolbestuurders - Instellingen voor lerarenopleiding - Scholen - Scholengroepen en scholengemeenschappen - Bedrijven (levenslang leren) - Overheidsinstanties in onderwijs

Trefwoorden

Onderwijsontwerpexperiment, Onderwijsinnovatie, Lerarenteams, Professionalisering leraren, Onderwijs ontwerponderzoek, Leren, Opvoeding, Onderwijsonderzoek, Onderwijstechnologieën

Struyf Elke

Leerkrachtenprofessionalisering Geïntegreerde leerlingenbegeleiding/ontwikkelen van een zorgbeleid op school Klasmanagement/leerkracht-leerling relaties.

Techniek

Kwalitatieve en kwantitatieve onderzoekstechnieken, zoals case-study, Delphi onderzoek, focusgroepen, survey onderzoek. Ontwikkeling en validering van vragenlijsten Uitvoeren van kwalitatief onderzoek Bijdrage aan studiedagen/bijscholingsactiviteiten

Gebruikers

- Scholen (Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies) - Schoolnabije diensten, zoals Pedagogische begeleidingsdiensten, Centra voor leerlingenbegeleiding (CLB) - Lerarenopleiders aan hogescholen, universiteiten, en Centra voor Volwassenenonderwijs - Overheid

Trefwoorden

Secundair onderwijs, Professionalisering leraren, Leerlingenbegeleiding, Klasmanagement, Lerarenopleiding

T'Sas Jan

- Mondelinge taalvaardigheid van leerlingen: experimenteel onderzoek naar de leereffecten van exploratief spreken tijdens coöperatieve activiteiten, zoals groepswerk. - Taalbeschouwing vanuit taalvaardigheid: ontwikkeling van tools waarmee leerlingen hun taalvaardigheid inzetten om inzichten te verwerven over ons taalsysteem - Mediawijsheid: ontwikkeling van een tool om de mediawijsheid op het niveau van leerlingen, leraren en lerarenopleiders in kaart te brengen - Leesbevordering: kwalitatief onderzoek naar leesbevordering in de Vlaamse lerarenopleidingen + ontwikkeling van tools om leesmotivatie te koppelen aan het gebruik van e-media

Techniek

Mixed methods

Gebruikers

- Onderzoekers, leraren, lerarenopleiders, onderwijskundigen, onderwijsbeleidsmakers

Trefwoorden

Spreekvaardigheid, Leesvaardigheid, Nieuwe media, Sprekend, Opvoeding, Luistervaardigheid, Taalstudies

Vandervieren Ellen

Pre- en postmetingen, kwantitatieve data-analyse, literatuurstudies, diepte-interviews, focusgroepen, Delphi-studie.

Techniek

Kwantitatieve en kwalitatieve onderzoekstechnieken

Gebruikers

Collega-onderzoekers, onderwijsprofessionals, studenten, bedrijfsleven en overheid

Trefwoorden

Onderwijsmethode, Lerarenberoep, Wiskundeonderwijs, Didactiek, Experimentele studie