Lesson Study-onderzoek
Dit praktijkgericht onderzoeksproject kadert in het breder TALENT-project en wordt uitgevoerd door de onderzoeksgroep EduBROn, Universiteit Antwerpen.
In alledaagse klassituaties is een leeromgeving creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien een belangrijke uitdaging voor leraren, zeker wanneer deze geconfronteerd worden met grote cognitieve verschillen bij leerlingen. Effectieve manieren van lesgeven die ook cognitief sterke leerlingen uitdagen, zijn minder onderzocht in Vlaanderen. Daarom voerden we in enkele scholen een Lesson Study onderzoeksproject uit (2018-2019). Een Lesson Study (LS) is een collectieve onderzoeksmethode waarbij leraren in team als onderzoekers in de eigen klaspraktijk aan de slag gaan. Voorafgaand aan de Lesson Study werd een wetenschappelijke literatuurstudie uitgevoerd naar lesstrategieën in het reguliere onderwijs die hun effectiviteit op dit vlak hebben bewezen ten aanzien van cognitief sterke leerlingen. Met deze informatie konden lerarenteams zelf uittesten wat bij hen in de klas werkt onder welke voorwaarden. De focus van dit onderzoek ligt niet op initiatieven zoals versnellen (bv. een jaar overslaan) of extra uitdaging buiten de klas (bv. een kangoeroeklas), maar op het werken met cognitief sterke leerlingen in de klas.
Met dit project willen we onderbouwde conclusies trekken over effectieve lesstrategieën voor cognitief begaafde leerlingen in reguliere klascontexten in Vlaanderen. Daarbij willen we ook andere leraren inspireren. Dit doen we door het uitbouwen van een TALENT-website (www.projecttalent.be). De leraren die participeren aan het LS-project zullen hun ervaringen en expertise kunnen documenteren en delen via de TALENT-website. Deze website wordt ook verder uitgebouwd met inzichten uit internationaal onderwijsonderzoek.
Wilt u meer weten over de methodiek van Lesson Study? Op basis van de ervaringen van 13 leraren die participeerden aan drie Lesson Studies in 2018-2019, schreven we het handboek “Lesson Study: Samen de klaspraktijk voor leerlingen verbeteren.” Dit handboek is verkrijgbaar bij ACCO.
Korte inhoud
Wil jij jouw onderwijs nog beter afstemmen op je leerlingen? Wil je samen met jouw collega’s aan de slag als onderzoeker in de eigen klaspraktijk? Bekijk lesgeven eens door een andere bril en start met Lesson Study.
Je vertrekt als team vanuit een concrete onderzoeksvraag en ontwerpt samen een onderzoeksles om de klaspraktijk voor (een groep) leerlingen te verbeteren. Je verzamelt data bij je leerlingen en vraagt je op basis daarvan af of het vooropgestelde doel bereikt is.
Lesson Study is een methode die internationaal zijn meerwaarde heeft bewezen. In het schooljaar 2018-2019 gingen drie lerarenteams uit het lager onderwijs en drie lerarenteams uit het secundair onderwijs aan de slag met de Lesson Study-methodiek. In het kader van het project TALENT werd de focus gelegd op cognitief begaafde leerlingen. Op basis van hun intensieve praktijkervaringen en in lijn met wat werkt in de praktijk schreven de auteurs dit boek. Het zit vol met nuttige aanbevelingen en tools voor het uitvoeren van een Lesson Study.
Vragen?
Met vragen kan u terecht bij Katelijne Barbier. Zij is het aanspreekpunt van het onderzoeksteam van de Universiteit Antwerpen.
Dit onderzoek wordt uitgevoerd onder leiding van Prof. Vincent Donche en Prof. Elke Struyf (Departement Opleidings- en Onderwijswetenschappen en Antwerp School of Education, Universiteit Antwerpen).