Vanuit recente leerpsychologische en onderwijskundige referentiekaders beoogt het speerpunt ‘Leren in transitie’ empirisch inzicht te verwerven in:
- Cognitieve, regulatieve en affectieve aspecten van leren in formele leercontexten en de onderlinge samenhang op het niveau van leerstrategieën en –patronen,
- Individuele verschillen in aspecten van het leren verklaren vanuit persoonsgebonden en contextfactoren,
- De ontwikkeling van aspecten van leren in cruciale transities in de schoolloopbaan (zowel binnen als overheen verschillende onderwijscontexten),
- Methodologische transities op het vlak van het meten van leren. Hierbij gaat aandacht uit naar de integratie van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden (mixed method data-analyse) en de analyse van longitudinale procesmodellen.
Leden
- Katelijne Barbier: Cognitief sterke leerlingen – Leren – Motivatie - Lager- en secundair onderwijs – Lesson Study
- Lien Demulder: Transitie naar hoger onderwijs - Feedback - Studiekeuze - Leren - Motivatie
- Ayla De Schepper: Transitie naar de arbeidsmarkt - Sociale netwerken - Sociale ongelijkheid
- Vincent Donche: Leerpatronen - Academische integratie - Motivatie - Hoger onderwijs
- David Gijbels: Leren van studenten - Assessment - Hoger onderwijs - Werkplekleren
- Marijn Gijsen: Multimedia learning - Online measures of the learning process - Mixed-method onderzoek - International large-scale assessments - Onderwijskwaliteit - Bayesiaanse methoden
- Yi-Lun Jheng: Eye-tracking
- Bea Mertens: Leren - Motivatie - Instructiestijl - Volwassenenonderwijs - Mixed method onderzoek
- Tine Mombaers: Schrijfonderwijs - Opbouwen van conceptuele kennis - Leren van vergelijkingen - Eye-tracking
- Tine van Daal: Paarsgewijze vergelijking - Moeilijkheid - Assessment - Validiteit
- Charlotte Van Tricht: Centrale toetsen
- Jonas Willems: Academisch studiesucces - Academisch zelfconcept - Zelfregulatie - Transitie naar hoger onderwijs
Speerpunttrekker(s)
- Bea Mertens
- Jonas Willems