Vanuit recente leerpsychologische en onderwijskundige referentiekaders beoogt het speerpunt ‘Leren in transitie’ empirisch inzicht te verwerven in:

  1. Cognitieve, regulatieve en affectieve aspecten van leren in formele leercontexten en de onderlinge samenhang op het niveau van leerstrategieën en –patronen,
  2. Individuele verschillen in aspecten van het leren verklaren vanuit persoonsgebonden en contextfactoren,
  3. De ontwikkeling van aspecten van leren in cruciale transities in de schoolloopbaan (zowel binnen als overheen verschillende onderwijscontexten),
  4. Methodologische transities op het vlak van het meten van leren. Hierbij gaat aandacht uit naar de integratie van kwalitatieve en kwantitatieve onderzoeksmethoden (mixed method data-analyse) en de analyse van longitudinale procesmodellen.

Leden

  • Katelijne Barbier: Cognitief sterke leerlingen – Leren – Motivatie - Lager- en secundair onderwijs – Lesson Study
  • Lien Demulder: Transitie naar hoger onderwijs - Feedback - Studiekeuze - Leren - Motivatie
  • Ayla De Schepper: Transitie naar de arbeidsmarkt - Sociale netwerken - Sociale ongelijkheid
  • Vincent Donche: Leerpatronen - Academische integratie - Motivatie - Hoger onderwijs 
  • David Gijbels: Leren van studenten - Assessment - Hoger onderwijs - Werkplekleren
  • Marijn Gijsen: Multimedia learning -  Online measures of the learning process - Mixed-method onderzoek - International large-scale assessments - Onderwijskwaliteit - Bayesiaanse methoden
  • Yi-Lun Jheng: Eye-tracking
  • Bea Mertens: Leren - Motivatie - Instructiestijl - Volwassenenonderwijs - Mixed method onderzoek
  • Tine Mombaers: Schrijfonderwijs - Opbouwen van conceptuele kennis - Leren van vergelijkingen - Eye-tracking
  • Tine van Daal: Paarsgewijze vergelijking - Moeilijkheid - Assessment - Validiteit
  • Charlotte Van Tricht: Centrale toetsen
  • Jonas Willems: Academisch studiesucces - Academisch zelfconcept - Zelfregulatie - Transitie naar hoger onderwijs

Speerpunttrekker(s)

  • Bea Mertens
  • Jonas Willems