Online advertising

In het huidige "big data" tijdperk verzamelen bedrijven en dat a brokers een enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens van internetgebruikers via allerlei impliciete en expliciete online interacties (waaronder het online self disclosure van individuen, zie supra). Binnen dit brede en s nel evoluerende domein onderzoeken we hoe individuen omgaan met gepersonaliseerde vormen van online adverteren, hun reclamewijsheid en hoe ze omgaan met hun privacy-issues. Een ander onderzoeksthema omvat geïntegreerde vormen van online adverteren, waarbij commerciële inhoud wordt vermengd met entertainment (bv. advergames en in-game advertising) of redactionele (nieuws)inhoud (d.w.z. native advertising). We onderzoeken native advertising in online nieuwsmedia. Omdat de traditionele bannerreclame onder druk staat door de lage effectiviteit en de grootschalige adoptie van adblocking-software, zoeken online nieuwsmedia naar nieuwe manieren om inkomst en te genereren. De opkomst en de impact van native advertising is bijzonder interessant en relevant vanuit communicatie wetenschappelijk oogpunt omdat het zowel de democratische functie van nieuwsmedia als de ethiek van adverteren uitdaagt. In onze onderzoeksprojecten kijken we ondermeer naar het samenspel tussen kritische verwerking van native advertising-inhoud door de lezer/consument en journalistieke kwaliteit en reputatie. Als laatste onderwerp onderzoeken we ook hoe voeding online wordt geadverteerd, zowel via traditionele marketing als nieuwere media. Denk aan FoodTube, Tasty, Food- bloggers, Foodgoeroes en alle andere beelden van voeding en informatie die online circuleert. Leden va n de groep die onderzoek verrichten in de ruime context van Food, Media en Society (FOOMS), hebben we wekelijkse vergaderingen op maandagmiddag, contacteer Charlotte De Backer als je mee wilt doen, of contact met ons wilt opnemen.

 

Onderzoekers

  • Prof. dr. Karolien Poels: advertising, advertising processing, personalisation, native advertising, advertising effects
  • Prof. dr. Charlotte De Backer: food marketing, food media, food literacy
  • Prof dr. Michel Walrave: online privacy, sexting, sharenting, cyberpesten, cyberrelationeel geweld, online marketing
  • Dr. Ini Vanwesenbeeck: online marketing, advertising literacy, parental mediation
  • Dr. Brahim Zarouali: consumer behavior, advertising, adolescents, social media
  • Simone Krouwer: native advertising
  • Katrien Maldoy: food advertising
  • Dorien Luyckx: native advertising and sustainable business models for online media
  • Evert Van den Broeck: online marketing communication, social media, personalized advertising, privacy