MIOS hecht veel belang aan de praktische vertaling van wetenschappelijke inzichten. Daarom gaat we met onze onderzoeksgroep vaak samenwerkingen aan met onder meer Mediawijs (het Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid) of andere partners.
Zo werken we inhoudelijk mee aan specifieke websites of dossiers, educatieve filmpjes, lespakketten, boeken, praktijkgidsen en brochures om jongeren, ouders en leraren te informeren en te adviseren over thema’s zoals cyberpesten, sexting, online privacy, reclamewijsheid, gaming, enzovoort.
Hieronder zijn enkele voorbeelden van educatieve tools te vinden waaraan we meegewerkt hebben.
Brochure "Samen sterk! Leerkrachten tegen pesten en voor harmonie in de klas"
Samen met Hilde Colpin, Gie Deboutte en Chloe Finet, werkten MIOS-leden Heidi Vandebosch en Paulien Decorte aan een brochure vol tips over pesten in de klas voorkomen en aanpakken. Ontdek welke rollen leerkrachten kunnen spelen.
Dossier Mediawijs: "Neen tegen cyberpesten"
Informatie over het fenomeen cyberpesten, de vergelijking met traditioneel pesten, advies en aanpak voor jongeren, leraren en ouders vindt u in het online dossier "Neen tegen cyberpesten" op Mediawijs, in samenwerking met MIOS.
Daarnaast zijn er ook tips en advies te vinden om als ouder, leerkracht of jongere om te gaan met cyberpesten.
Website "Medianest.be" voor ouders over mediaopvoeding en cyberpesten
MIOS werkte mee aan de website medianest.be (specifiek rond cyberpesten) voor ouders over mediaopvoeding.
Op de website zijn o.a. verhalen van ouders te vinden die getuigen over cyberpesten, waarbij hun kind betrokken was als slachtoffer, dader of getuige. Verdere duiding hieromtrent wordt gegeven aan de hand van advies van experten.
eBook (NL / FR): "Cyberpesten: pesten in Bits & Bytes"
Voor het Observatorium van de Rechten op het Internet (FOD Economie) formuleerden enkele leden van MIOS en CRIDS (UNamur) een advies, specifieke tips en ook een boek over cyberpesten.
Het eboek - inclusief praktische fiches voor kinderen, jongeren, ouders en leerkrachten over cyberpesten - is beschikbaar in het Nederlands, en in het Frans.
Dossier Mediawijs: "Alles over sexting"
Informatie en advies rond het thema "sexting" wordt gegeven voor jongeren, ouders en leerkrachten via het online dossier "Alles over sexting" op Mediawijs, in samenwerking met MIOS.
Mediawijsheidsgids (e)book: "Mediawijs online: jongeren en sociale media"
In opdracht van Mediawijs (Vlaams Kenniscentrum Mediawijsheid) redigeerden enkele leden van MIOS de mediawijsheidsgids "Media Online: jongeren en sociale media".
De mediawijsheidsgids werd verspreid in 1200 Vlaamse middelbare scholen, als deel van de online privacy toolbox en campagne "Denk na voor je iets online zet".
De gids combineert inzichten uit onderzoek met concreet advies over online vriendschappen, cyberliefde, sexting, grooming, cyberpesten, online reputatie, ...
Boek "Sexting: motives and risk in online sexual self-presentation
MIOS werkte in samenwerking met andere partners het boek "Sexting: motives and risk in online sexual self-presentation" uit, waarin sociale, psychologische, gezondheid gerelateerde en juridische thema's behandeld worden.
Het boek werpt een kritische blik op sexting en bespreekt de individuele motivaties, gezondheidsrisico's en mogelijke ouderlijke begeleiding rond risicovol online "disclosure" gedrag.
De auteurs gebruiken inzichten uit de psychologie, communicatie, criminologie en jeugdstudies om duiding te geven bij het thema "sexting".
Dossier Mediawijs: "Hé, da's privé"
MIOS gaf inzichten over het belang van sociale netwerksites in het leven van jongeren en advies over de bescherming van de privacy. Leer er alles over in het online dossier "Hé, da's privé" op Mediawijs.
Educatieve video "Kijk kritisch naar subtiele advertenties op sociale media"
Slechts één op de vier jongeren beseft dat sociale media persoonlijke informatie doorspelen aan bedrijven. MIOS lanceerde ter gelegenheid van Safer Internet Day een educatief filmpje om jongeren uit te leggen hoe ze subtiele reclame kunnen herkennen, zodat ze in de toekomst meer stilstaan bij hun online gedrag. Lees meer in ons persbericht "Jeugd moet kritisch kijken naar subtiele online reclame".
Dossier Mediawijs: "Reclame? Wijs!"
In het kader van het SBO project AdLit (adverting literacy) en in samenwerking met Mediawijs, gaf MIOS informatie en advies rond reclamewijsheid voor jongeren, ouders en leerkrachten. Leer alles over (nieuwe) soorten reclame en de omgang van jongeren hiermee in het online dossier "Reclame? Wijs!" op Mediawijs. Hier vind je ook les- en spelpakketten omtrent reclamewijsheid.
eBook (NL / FR): "E-marketing en Minderjarigen"
Voor het Observatorium van de Rechten op het Internet (FOD Economie) formuleerden enkele leden van MIOS en CRIDS (UNamur) een advies, specifieke tips en ook een boek over online marketing.
Het eboek is beschikbaar zowel in het Nederlands, en in het Frans.
Dossier Mediawijs: "Game(L)over"
MIOS werkte mee aan een Gaminggids (Let the games begin!) voor ouders met kinderen tussen 6 en 18 jaar, waarin een antwoord geboden worden op vragen zoals "Hoe kies je een geschikte game?", "Wat doe je als je kind te vaak games speelt?" of "Wat doe je als iemand hem of haar lastigvalt in een game?". Daarnaast werd er ook een uitgebreide praktijkgids "Mediawijs Gamen" opgesteld.
Het verder ontwikkelde materiaal vind je intussen terug in het online dossier "Game(L)over" op Mediawijs.