In het huidige big data tijdperk verzamelen bedrijven en databrokers een enorme hoeveelheid persoonlijke gegevens van internetgebruikers via allerlei impliciete en expliciete online interacties.

Ons onderzoek

Binnen dit brede en snel evoluerende domein onderzoeken we hoe individuen omgaan met gepersonaliseerde vormen van online adverteren, hun reclamewijsheid en hoe ze omgaan met hun privacy-issues.

Een ander onderzoeksthema omvat geïntegreerde vormen van online adverteren, waarbij commerciële inhoud wordt vermengd met entertainment (bv. advergames en in-game advertising) of redactionele (nieuws)inhoud (d.w.z. native advertising). We onderzoeken native advertising in online nieuwsmedia. Omdat de traditionele bannerreclame onder druk staat door de lage effectiviteit en de grootschalige adoptie van adblocking-software, zoeken online nieuwsmedia naar nieuwe manieren om inkomst en te genereren. De opkomst en de impact van native advertising is bijzonder interessant en relevant vanuit communicatie wetenschappelijk oogpunt omdat het zowel de democratische functie van nieuwsmedia als de ethiek van adverteren uitdaagt. In onze onderzoeksprojecten kijken we ondermeer naar het samenspel tussen kritische verwerking van native advertising-inhoud door de lezer/consument en journalistieke kwaliteit en reputatie.

Als laatste onderwerp onderzoeken we ook hoe voeding online wordt geadverteerd, zowel via traditionele marketing als nieuwere media. Denk aan FoodTube, Tasty, Food- bloggers, Foodgoeroes en alle andere beelden van voeding en informatie die online circuleert.

 

Onderzoekers

  • Prof. dr. Karolien Poels: reclame, reclameverwerking, personalisatie, native advertising, reclame effecten
  • Prof. dr. Charlotte De Backer: social food studies, social talk, celebrities, datinggedrag, interpersoonlijke relaties
  • Prof dr. Michel Walrave: online privacy, sexting, sharenting, cyberpesten, cyberrelationeel geweld, online marketing
  • Prof. dr. Koen Ponnet: media psychologie, sociale psychologie, online en offline risicogedrag, adolescenten, structural equation modeling
  • Dr. Ini Vanwesenbeeck: online marketing, reclamewijsheid, ouderlijke mediëring
  • Dr. Brahim Zarouali: consumentengedrag, reclame, adolescenten, sociale media
  • Yandisa Ngqangashe: food media, voedselgeletterdheid van adolescenten, gezondheidscommunicatie
  • Simone Krouwer: native advertising
  • Katrien Maldoy: reclame voor voeding
  • Dorien Luyckx: native advertising, sustainable business models voor online media
  • Evert Van den Broeck: online marketingcommunicatie, sociale media, gepersonaliseerde reclame, privacy
  • Konrad Rudnicki: biomarkers, oxytocin, biopsychologie, psychophysiologie, psychoneuroendocrinologie