Het onderzoeksprogramma van de Onderzoeksgroep Persoon en Vermogen beoogt het gehele privaatrecht te bestuderen. Wij besteden aandacht aan het buitencontractueel aansprakelijkheidsrecht, familiaal vermogensrecht, gezondheidsrecht, het goederenrecht,  personen- en familierecht en verbintenissenrecht – en overeenkomstenrecht.

De onderzoeksgroep streeft ernaar in deze domeinen van het recht fundamenteel en praktijkgericht, maatschappelijk relevant onderzoek te verrichten en nationaal, Europees en internationaal actief te zijn. Meer in het bijzonder wil de onderzoeksgroep bijdragen tot een kritisch wetenschappelijk onderzoek van en debat rond (recente) uitdagingen in deze disciplines.

Ons globaal onderzoeksprogramma is verder ingedeeld in vijf samenhangende onderzoekslijnen: persoonlijkheidsrechten, contractualisering, aansprakelijkheid en rekenschap, naar een nieuwe invulling van verwantschap, en onderscheid tussen persoon en voorwerp.

Ons onderzoek wordt methodologisch aangestuurd door socio-juridische studies vanuit een recht-in-context-benadering. Het privaatrecht wordt bestudeerd in zijn relatie tot zijn (sociale) context. Wij hanteren dus een "law in action"-benadering van het onderzoek naar private rechtsverhoudingen, naar het voorbeeld van de Anglo-Amerikaanse sociaal-juridische studies. Hierbij besteden wij bijzondere aandacht aan de wisselwerking tussen het privaatrecht en de brede maatschappelijke context, waarbij wij ernaar streven in ons onderzoek rekening te houden met maatschappelijke evoluties en de impact ervan op het privaatrecht.

Ook besteden wij aandacht aan de bredere inbedding van het privaatrecht in de wetenschap, in het bijzonder sociologie, gender studies, psychologie, filosofie en ethiek. Wij vullen ons onderzoek aan met multi- en transdisciplinaire benaderingen waar dat nuttig en mogelijk is. Daarnaast voeren wij empirisch onderzoek uit.

Een van de sperpunten van die recht-in-context-benadering is een doorgedreven aandacht voor de genderdimensie van het privaatrecht. We gaan na hoe gewijzigde maatschappelijke opvattingen inzake gender het privaatrecht mee (moeten) vormen en staan stil bij de genderimplicaties van normatieve keuzes. Daarnaast maken we binnen ons onderzoek ook toepassing van inzichten en methoden uit gender studies (en in het bijzonder feministische en queer rechtstheorie), waar relevant.

De Europese samenleving wordt door de hoge migratiegraad steeds diverser. Rekening houdend met deze ontwikkeling streven we ernaar de dimensie van diversiteit te integreren in ons onderzoek, waar relevant. Op die manier sluit onze onderzoeksopdracht nauw aan bij de visie van de Universiteit Antwerpen op het bevorderen van diversiteit en gelijke kansen, en bij de huidige nationale en internationale politieke en onderzoeksprioriteiten inzake het creëren van een inclusieve samenleving door het verminderen van ongelijkheid en sociale uitsluiting.

Ons onderzoek omvat voorts zowel het nationaal als het Europees en internationaal privaatrecht, wat zich uit in een sterke focus op rechtsvergelijkend onderzoek, naast het bestuderen van de relevante Europese en internationale tendensen.

De Onderzoeksgroep Persoon & Vermogen is zo het brandpunt voor boeiend onderzoek in het ruimere kader van: