Wat zijn medisch-technische vaardigheden?

In de medisch-technische tak van het vaardighedenonderwijs besteden we aandacht aan het klinisch onderzoek van patiënten. We baseren ons daarbij op het competentie-raamwerk CanMEDS. Hierin wordt o.a. gesteld dat een arts in staat moet zijn een algemeen lichamelijk onderzoek uit te voeren dat technisch adequaat is en zowel systemisch als gericht wordt uitgevoerd. De arts moet afwijkingen en symptomen herkennen en zijn bevindingen juist benoemen en beschrijven. Bij dit alles hoort de arts rekening te houden met de verhouding van de belasting door het onderzoek en de belastbaarheid van de patiënt.
Net zoals de hele opleiding geneeskunde aan de Universiteit Antwerpen, is ook het vaardighedenonderwijs opgedeeld in 2 doorgangen. In de bachelorjaren (1ste doorgang) komen de basisvaardigheden die vereist zijn voor een goed algemeen klinisch onderzoek aan bod, telkens gedoceerd in kleine groepen door ervaren docenten van het vaardighedenteam. Tijdens de masterjaren (2de doorgang) zullen de basisvaardigheden herhaald worden, aangevuld met meer specifieke diagnostische en therapeutische vaardigheden met nadruk op integratie via het werken met simulatiepatiënten.
Lestopics per opleidingsjaar
BACHELOR
Uitgebreide informatie over het studieprogramma is hier terug te vinden: studieprogramma bachelor geneeskunde
Bachelor 1: Verpleegvaardigheden (EHBO, wondzorg, vitale parameters, basisreanimatie, zuurstof toediening en verbandleer) gevolgd door een verpleegstage (2 weken)
Bachelor 2: Klinisch onderzoek van hart, bloeddruk en perifere bloedvaten - Klinisch onderzoek de longen - Klinisch onderzoek van het abdomen - Klinisch gynaecologisch onderzoek - Basisreanimatie en het gebruik van een AED toestel bij volwassenen - Hechtingstechnieken
Bachelor 3: Kind (Reanimatie, klinisch onderzoek van de zuigeling) - Zenuwstel en zintuigen (klinisch neurologisch onderzoek, NKO en oftalmologische vaardigheden) - Beweging (klinisch onderzoek van het bewegingsapparaat, taping en patiënten onderzoek)
MASTER
Uitgebreide informatie over het studieprogramma is hier terug te vinden: studieprogramma master geneeskunde
Master 1: Constult voeren - Nier - Seksualiteit en reproductie - Kind
Master 2: Consult voeren
Master 3: Stagejaar
Terugkomdagen
Om de gewenste vaardigheden extra te kunnen oefenen, wordt de studenten de mogelijkheid aangeboden om aan de terugkomdagen deel te nemen. De begeleiding van deze oefensessies staat onder verantwoordelijkheid van speciaal hiervoor opgeleide studenten of de zogenaamde student-docenten of studocs. De organisatie wordt verzorgd door studentenvereniging EMSA.