ASoE - Cyclus Onderwijsvernieuwing
Een grootstad als Antwerpen biedt uitzonderlijke kansen om het onderwijs te vernieuwen. Technologisch, sociaal, cultureel en economisch is een stad immers een kruispunt van vernieuwing.
De Antwerp School of Education draagt deze vernieuwing uit onder de noemer ASoE - Cyclus Onderwijsvernieuwing. Dit initiatief richt zich tot alle onderwijsprofessionals en wil, ingebed in actueel onderzoek, nieuwe ideeën, visies en strategieën aanreiken om hun onderwijspraktijk een eigentijds profiel te geven.
De ASoE - Cyclus Onderwijsvernieuwing beoogt om haar doelpubliek met de totaliteit van haar activiteiten:
- een genuanceerd inzicht te verschaffen in de grootstedelijke uitdagingen en de gevolgen voor het onderwijs;
- een brede visie op onderwijsvernieuwing te laten ontdekken en zelf te laten ontwikkelen;
- strategieën aan te reiken om met alle betrokkenen deze vernieuwing ook door te voeren, te verspreiden en te evalueren (, rekening houdend met de grootstedelijke context).
De ASoE - Cyclus Onderwijsvernieuwing organiseert jaarlijks één of meerdere activiteiten waarvoor gerenommeerde (internationale) deskundigen worden uitgenodigd om hun expertise te delen met het onderwijsveld. Verschillende werkvormen worden gehanteerd: lezingen, workshops, volledige studiedagen, minicongressen, professionaliseringstrajecten etc.ASoE-cyclus onderwijsvernieuwing
De activiteiten van de ASoE - Cyclus Onderwijsvernieuwing worden inhoudelijk besproken, geprogrammeerd en georganiseerd door een werkgroep waarin vertegenwoordigers zetelen uit de drie entiteiten van de Antwerp School of Education (CNO, ALO, ECHO) en uit de onderzoeksgroep Didactica. De ASoE - Cyclus Onderwijsvernieuwing ressorteert onder de Onderwijscommissie Academische Lerarenopleiding en rapporteert op regelmatige basis aan dit orgaan over afgeronde en nieuwe initiatieven.