Antwerp School of Education

Steven Thorne

Rewilding the Classroom

De Cyclus Onderwijsvernieuwing van de Antwerp School of Education verwelkomt professor Steven Thorne om dieper in te gaan op het concept "rewilding the classroom" en hoe dit principe kan worden toegepast op onderwijsprocessen door met een kritische blik te kijken naar traditionele leermethoden.

Rewilding verwijst naar het herbekijken en herstructureren van onderwijsprocessen om meer natuurlijke, informele en contextuele leervormen te omarmen. Voor onderwijs betekent dit het loslaten van strakke, traditionele structuren en het creëren van ruimte voor meer spontane, mensgerichte en authentieke leerervaringen. Aan de hand van concrete bevindingen en projecten die effectief binnen- en buitenschools leren verbinden, toont Steven Thorne hoe deze aanpak kan bijdragen aan een rijkere leerervaring.

De lezing is gericht op een divers publiek van docenten, schoolleiders, beleidsmakers en onderzoekers en biedt praktische inzichten en inspirerende voorbeelden. Steven Torne prikkelt de nieuwsgierigheid door de balans te behouden tussen theoretische kaders en praktijkvoorbeelden.

Locatie:  UAntwerpen, Stadscampus, Gebouw C, lokaal s.C.002.
De lezing wordt in het Engels gehouden.
Na afloop, omstreeks 19.45 uur, biedt de Cyclus een gratis receptie aan.

Schrijf je in

Bio

Steven Thorne is een internationaal gevraagd expert op het gebied van tweedetaalverwerving, nieuwe media en gamification in onderwijs, alsook op het gebied van theoretisch en empirisch onderzoek naar taal, interactiviteit en ontwikkeling. Hij behaalde zijn doctoraat aan de University of California in Berkeley en is momenteel werkzaam als hoogleraar aan Portland State University in de Verenigde Staten en de Rijksuniversiteit Groningen.

Met een sterke focus op praktijkgerichte toepassingen inspireert hij onderwijsprofessionals wereldwijd via lezingen, workshops en seminars.

In 2014 ontving Steven Thorne de Faculty Research Excellence Award van Portland State University voor zijn bijdragen aan vernieuwende onderwijskundige benaderingen. Zijn werk biedt waardevolle inzichten voor docenten, onderzoekers en beleidsmakers die streven naar toekomstgericht en inclusief onderwijs.

Voor het academiejaar 2024-2025 is hij benoemd tot International Francqui Professor aan de Université Catholique de Louvain (UCLouvain).