Antwerp School of Education

Wereldleraars voor Wereldburgers

27 maart 2025
Stadscampus UAntwerpen

De Academische Lerarenopleiding en de Cyclus Onderwijsvernieuwing van de Antwerp School of Education bundelen hun krachten voor de inspiratiedag Wereldleraars voor Wereldburgers. Deze dag biedt een unieke gelegenheid voor leerkrachten, student-leerkrachten, beleidsmakers, -medewerkers en andere onderwijsprofessionals om zich te verdiepen in de superdiversiteit van onze stad en de kansen en uitdagingen die daarmee gepaard gaan.

Samen willen we de dialoog aangaan over hoe we de superdiverse samenleving een plek kunnen geven in het onderwijs. Door middel van inspirerende sessies en het delen van concrete good practices, streven we ernaar een brug te slaan tussen theorie en praktijk, en handvatten te bieden die direct toepasbaar zijn in de klas.

We hopen je te mogen verwelkomen op deze boeiende dag!

Programma 

  • 11.00-13.00 uur, lokaal B.003
    Lezing door Orhan Agirdag, hoogleraar pedagogische wetenschappen aan de KULeuven, Van Talige Diversiteit naar Meertaligheid

    In Vlaanderen groeit maar liefst één op de drie kinderen op in een talig diverse omgeving. Hoewel deze talige diversiteit een bron van culturele en educatieve verrijking kan zijn, brengt ze ook uitdagingen met zich mee, zoals ongelijkheid op het gebied van leerprestaties en een ervaring van controleverlies door leraren. Toch kunnen talige diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs perfect samengaan. Tijdens deze lezing zal Orhan Agirdag dieper ingaan op drie cruciale pedagogische voorwaarden die ervoor zorgen dat talige diversiteit een bron kan zijn van rijke meertaligheid. De eerste voorwaarde is het hebben van hoge verwachtingen en de bijhorende handelingen bij docenten. De tweede voorwaarde betreft een warm-strenge schoolcultuur ter bevordering van goed gedrag. Tot slot is culturele responsiviteit ten aanzien van groepsverschillen belangrijk, waarbij een balans wordt gezocht tussen pedagogisch universalisme en het waarderen van culturele verschillen. Professor Agirdag zal zijn stellingen onderbouwen met recente wetenschappelijke bevindingen en concrete praktijkvoorbeelden. 

  • 13.00-14 uur
    Lunch

  • 14.00-16.30 uur
    Wandeling door Antwerpen Noord met bezoek aan twee scholen: Marco Polo en IMS.  Tijdens de schoolbezoeken worden inspirerende praktijkvoorbeelden gedeeld over hoe diversiteit vorm krijgt op school en in de klas.

  • 16.30-17.30 uur
    Pauze en netwerking (catering ter beschikking)

  • 17.30-18.30 uur, lokaal A.205
    Lezing door Rethabile Mawela, Rhodes University (Grahamstown, Zuid-Afrika)

  • 18.30 -19.30 uur, lokaal R.219
    Panelgesprek: Hoe komt diversiteit je klas binnen en welke impact heeft dit op je vakdidactische aanpak?
    Tijdens dit panelgesprek, onder leiding van moderator Jan T'Sas, bespreken praktijkassistenten van de Academische Lerarenopleiding de invloed van diversiteit op het klaslokaal en de manier waarop dit je didactische benadering kan veranderen. De panelleden zijn: Joke Prinsen, Wouter Delée, Caroline Van der Bruggen, Carina Maras en Els Tanghe.

Het is mogelijk om apart in te schrijven voor elk onderdeel van de dag.