Wereldleraars voor Wereldburgers

27 maart 2025
Stadscampus UAntwerpen
De Academische Lerarenopleiding en de Cyclus Onderwijsvernieuwing van de Antwerp School of Education bundelen hun krachten voor de inspiratiedag Wereldleraars voor Wereldburgers. Deze dag biedt een unieke gelegenheid voor leerkrachten, student-leerkrachten, beleidsmakers, -medewerkers en andere onderwijsprofessionals om zich te verdiepen in de superdiversiteit van onze stad en de kansen en uitdagingen die daarmee gepaard gaan.
Samen willen we de dialoog aangaan over hoe we de superdiverse samenleving een plek kunnen geven in het onderwijs. Door middel van inspirerende sessies en het delen van concrete good practices, streven we ernaar een brug te slaan tussen theorie en praktijk, en handvatten te bieden die direct toepasbaar zijn in de klas.
We hopen je te mogen verwelkomen op deze boeiende dag! Deelname is gratis, maar inschrijven is verplicht. Het is mogelijk om voor elk onderdeel van de dag apart in te schrijven.
Programma
- 11.00-13.00 uur, lokaal B.003
Lezing door Orhan Agirdag, hoogleraar pedagogische wetenschappen aan de KULeuven, Van Talige Diversiteit naar Meertaligheid
In Vlaanderen groeit maar liefst één op de drie kinderen op in een talig diverse omgeving. Hoewel deze talige diversiteit een bron van culturele en educatieve verrijking kan zijn, brengt ze ook uitdagingen met zich mee, zoals ongelijkheid op het gebied van leerprestaties en een ervaring van controleverlies door leraren. Toch kunnen talige diversiteit en kwaliteitsvol onderwijs perfect samengaan. Tijdens deze lezing zal Orhan Agirdag dieper ingaan op drie cruciale pedagogische voorwaarden die ervoor zorgen dat talige diversiteit een bron kan zijn van rijke meertaligheid. De eerste voorwaarde is het hebben van hoge verwachtingen en de bijhorende handelingen bij docenten. De tweede voorwaarde betreft een warm-strenge schoolcultuur ter bevordering van goed gedrag. Tot slot is culturele responsiviteit ten aanzien van groepsverschillen belangrijk, waarbij een balans wordt gezocht tussen pedagogisch universalisme en het waarderen van culturele verschillen. Professor Agirdag zal zijn stellingen onderbouwen met recente wetenschappelijke bevindingen en concrete praktijkvoorbeelden. - 13.00-14.00 uur
Lunch - 14.00-16.30 uur
Wandeling door Antwerpen Noord met bezoek aan twee scholen waar inspirerende praktijkvoorbeelden worden gedeeld over hoe diversiteit vorm krijgt op school en in de klas. IMS licht toe hoe de school een divers leerkrachtenkorps als absolute meerwaarde ervaart in een superdiverse schoolcontext. Bij het bezoek aan Marco Polo ligt de focus op het project 'Prachtig Veerkrachtig' waarbij wordt ingezet op trauma en cultuur sensitief werken in de brede basis en verhoogde zorg. - 16.30-17.30 uur
Pauze en netwerking (catering ter beschikking) - 17.30-18.30 uur, lokaal A.205
Engelstalige lezing door Rethabile Mawela, Rhodes University (Grahamstown, Zuid-Afrika): Managing the Rainbow in the Classroom
Through the use of Ubuntu philosophy as a theoretical framework, this presentation highlights the diversity of the learners in South African classrooms. One of the gifts bestowed by democracy over the past 30 years is the ability for learners of all races to learn in the same schools without discrimination. However, this resulted in culturally, linguistically, economically, and learning diverse classrooms. This diversity requires educators and lecturers to use pedagogical approaches that acknowledge these differences and provide epistemological and ontological access to everyone.
One such pedagogical approach is storytelling which is used to teach language across the curriculum at a primary school in ongoing research. The preliminary findings reveal that the pedagogy can be used to provide quality education for all learners. The presentation ends by encouraging all practitioners to identify pedagogic approaches that provide quality education to all learners, regardless of their diversity. - 18.30 -19.30 uur, lokaal R.219
Panelgesprek: Hoe komt diversiteit je klas binnen en welke impact heeft dit op je vakdidactische aanpak?
Tijdens dit panelgesprek, onder leiding van moderator Jan T'Sas, bespreken praktijkassistenten van de Academische Lerarenopleiding de invloed van diversiteit op het klaslokaal en de manier waarop dit je didactische benadering kan veranderen. De panelleden zijn: Joke Prinsen (talen), Wouter Delée (wetenschappen & technologie), Caroline Van der Bruggen (humane wetenschappen), Carina Maras (wiskunde) en Els Tanghe (gezondheidswetenschappen).
Het is mogelijk om voor elk onderdeel van de dag apart in te schrijven.