Over de Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie
Fostering Bold Excellence for a sustainable society
De Faculteit Bedrijfswetenschappen en Economie is een van de grootste faculteiten binnen de Universiteit Antwerpen. De geschiedenis van onze faculteit, gelegen in het centrum van de levendige stad Antwerpen, gaat terug tot 1852. Sindsdien zijn we geëvolueerd tot de meest internationale economische faculteit in Vlaanderen.
De behaalde internationale accreditaties bij AACSB en EFMD wijzen op kwalitatief sterk onderwijs en onderzoek. Ze geven onze studenten een brede waaier aan internationale (uitwisselings)mogelijkheden op alle continenten. Onze bevoorrechte samenwerking met de Antwerp Management School zorgt voor een sterke band met de bedrijfswereld.
Het academisch onderzoek situeert zich in zeven departementen, waar we met regelmaat buitenlandse onderzoekers en professoren mogen verwelkomen.
Hart van Vlaanderen
Onze studenten genieten van de voordelen te kunnen studeren in een internationale stad, het economische hart van Vlaanderen, met een rijk cultureel erfgoed. Onze alumni zijn kritische, creatieve en strategische professionals in allerlei sectoren.
We heten je graag van harte welkom in Antwerpen, en doen er alles aan om je thuis te doen voelen in "een van de meest innovatieve businesssteden van Europa", aldus de Financial Times.
Onze visie
Ons ultieme doel is het vormen van een gemeenschap van talenten die op een verantwoorde manier complexe bedrijfskundige en maatschappelijke uitdagingen aanpakken en die streven naar een duurzame samenleving door middel van kennis, ondernemerschap en betrokkenheid.
Onze missie
Onze missie is het bevorderen van gedurfde uitmuntendheid, om zo een duurzame samenleving te realiseren: ‘Fostering Bold Excellence for a sustainable society’.
- FBE bevordert een gezonde, stimulerende werk- en leeromgeving. We streven naar een cultuur van openheid, waarin betrokkenheid, uitmuntendheid en verantwoordelijkheid worden geprezen; in lijn met onze waarden.
- FBE moedigt ‘durf’ aan door proactieve initiatieven, innovatieve ideeën en 'outside-the-box' denken te waarderen. Interactie met het bedrijfsleven en maatschappelijke betrokkenheid maken deel uit van onze identiteit.
- FBE streeft naar uitmuntendheid door op respectvolle wijze ieders talenten en ambitie te stimuleren. We hanteren een brede en inclusieve interpretatie van uitmuntendheid, waarin iedereen kan groeien en bloeien.
- FBE erkent dat écht uitblinken te maken heeft met het nemen van verantwoordelijkheid en het realiseren van een duurzame maatschappelijke impact. Door met elkaar in gesprek te gaan en verschillende standpunten te omarmen, openen we het potentieel voor succes. Door eigenheid te omarmen, werken we aan een voorspoedige en duurzame samenleving.
Onze waarden
De FBE-waarden zijn de richtinggevende kenmerken die we gebruiken om het beoogde doel van onze nieuwe missie te bereiken. De FBE-waarden helpen bij het versterken van afgestudeerden in hun professionele rollen door een basisethos te bieden dat richting geeft aan gedrag en besluitvorming.
Door deze waarden in elke beroepsrol te verankeren, vergroten we de kans dat onze afgestudeerden succesvol zijn en een positieve bijdrage leveren, zowel professioneel als aan de maatschappij. Onze studenten, die beginnen als ruwe diamanten met hun eigen unieke kwaliteiten, zullen afstuderen als gepolijste diamanten die de waarden van FBE uitdragen en klaar zijn om hun professionele rol te vervullen.
Uitmuntendheid
Uitmuntendheid staat voor de inspanningen en ambitie van onze faculteit om hoge normen te bereiken in onderwijs, academisch onderzoek en diensten aan de samenleving. In FBE noemen we dit ‘bold excellence’. Dit bevordert een meer inclusieve omgeving waarin alle individuen kunnen uitblinken op basis van hun eigen unieke capaciteiten. Deze ‘gedurfde uitmuntendheid’ stimuleert een cultuur van groei en welzijn voor iedereen.
Het benadrukt FBE's benadering van de kerntaken van de universiteit.
Openheid
Deze waarde benadrukt inclusiviteit, respect en empathie voor verschillende standpunten en het vermogen om deel te nemen aan kritische discussies en debatten. Het moedigt aan om nieuwsgierig te blijven in interacties en onderzoek, en tegelijkertijd een internationale mindset aan te nemen om diverse perspectieven te omarmen.
Het benadrukt dat FBE zich inzet voor internationalisering en actief pluralisme.
Verantwoordelijkheid
Verantwoordelijkheid houdt in dat persoonlijk initiatief wordt gestimuleerd en moedigt aan zich verantwoordelijk te gedragen. Het legt de nadruk op het bevorderen van een duurzame manier van denken en het vergroten van een bewustzijn van complexe vraagstukken. Verantwoordelijkheid stimuleert proactieve betrokkenheid en actie.
Het benadrukt de verplichting voor FBE om te streven naar een economische, sociale en ecologische duurzame toekomst.
Engagement
Engagement staat voor onze toewijding aan samenwerking en co-creatie, zowel binnen FBE als met onze belanghebbenden: studenten, alumni, bedrijfsconnecties, beleidsmakers en de maatschappij. Engagement betekent ook interdisciplinaire samenwerking en teamwerk. Dit beoogt het vergroten van onze maatschappelijke impact met de Sustainable Development Goals als leidraad. FBE is daarin niet een volger, maar een trekker.
Het benadrukt de sleutelrol die FBE kan spelen in haar regio en de wereld.
Ondernemend
We hanteren een ondernemende mentaliteit, waarbij initiatief en innovatie worden aangemoedigd. Het leren van fouten wordt omarmd. We zoeken actief naar mogelijkheden om kennis op een duurzame en maatschappelijk waardevolle manier te valoriseren. We verbeteren onze curricula en ons onderwijs voortdurend om relevant te blijven voor onze studentengemeenschap, het bedrijfsleven en de samenleving.
Dit benadrukt FBE's toewijding aan innovatie, valorisatie en een duurzame samenleving.
Duurzaam
Duurzaamheid is een centrale waarde in ons onderwijs, onderzoek, dienstverlening en interne bedrijfsvoering. Duurzaamheid gaat zowel over de ecologische transitie, als over sociale rechtvaardigheid en een veerkrachtige economie die op lange termijn houdbaar is. Door duurzaamheid te integreren in onze academische programma’s geven we onze studenten de vaardigheden mee die hun toelaten om een beslissende rol te spelen in de transitie naar een duurzame economie en samenleving.
Het benadrukt de verbintenis van FBE ‘to walk the talk’ om een duurzame samenleving te realiseren.
Metafoor van de diamant
Het beeld van de geslepen diamant is een treffende metafoor die de opbouw van het programma kan visualiseren. De beroepsrollen ‘analyzer’, ‘coordinator’, ‘communicator’ zijn de basisrollen. Ze zullen eerst aan bod komen in de opleiding. De drie rollen aan de bovenste vlakken van de diamant integreren de onderliggende rollen. Deze rollen worden verder uitgewerkt op masterniveau. Aan elk van de beroepsrollen worden een of meer kerncompetenties van de opleidingen gekoppeld.
Figuur: Beroepsrollen afgestudeerden FBE
De in figuur voorgestelde rollen worden hieronder beknopt toegelicht:
Analyticus | Je verwerft zelfstandig kennis en inzichten. Je verzamelt en verwerkt data op een methodologisch juiste manier. |
Coördinator | Je past opgedane kennis toe in nieuwe contexten met aandacht voor de toepassingen van nieuwe technologieën op een duurzame en verantwoorde manier. Je beschikt over het organisatietalent om de nodige middelen bij elkaar te brengen om een taak effectief uit te voeren. |
Creator | Je genereert originiele ideeën en concepten door informatie uit betrouwbare bronnen te combineren vanuit diverse perspectieven. Je bent in staat om te innoveren en nieuwe technologieën op een duurzame en verantwoorde manier te gebruiken. |
Communicator | Je brengt ideeën over op een heldere en correcte manier. |
Inspirator | Je slaagt erin om diverse stakeholders op een bezielende manier te overtuigen. |
Strateeg | Je brengt verschillende perspectieven samen terwijl je het ruimere beeld voor ogen houdt. Je doet dit vanuit een ethisch referentiekader, met aandacht voor duurzaamheid en de globale context. |