Bedrijfs­wetenschappen en Economie

Doing Business in Southeast Asia

Summer school | Indonesië

Zuidoost-Azië is één van de dichtstbevolkte en snelst groeiende economische regio's ter wereld. Niet alleen het klimaat, de natuur en de steden zijn totaal verschillend van wat wij hier in België kennen, ook de cultuur en de bedrijven verschillen sterk. 

Geen wonder dat ook zaken doen in Indonesië sterk verschilt van zaken doen in een Belgische context. Zin gekregen om het zelf te ontdekken? Dat kan. In twee weken leer je hoe je zaken doet in een niet-westerse cultuur. Je bezoekt fabrieken en andere bedrijven, ontmoet Belgische en Aziatische ondernemers en verdiept je in de geschiendenis en cultuur van Indonesië. 

Programma

  • Lessen - over ontwikkelingseconomie, de rol van China in Zuidoost-Azië, hoe omgaan met corruptie, cultuur en religie,...
  • Bedrijfsbezoeken - (bedrijfs)bezoeken aan lokale ondernemingen maar ook multinationals als Nike en Heinz, ontmoetingen met Belgische expats en ondernemers,...
  • Culturele uitstappen - tempels, historische sites, natuur en een 'megacity'

Doing Business in Southeast Asia

Michiel legt je uit wat je kan verwachten tijdens deze Summer school!

"Een reis die je ogen echt laat opengaan"

Lisa en Chloé gingen mee naar Indonesië

"Geen theorie uit de cursus, maar zelf zien hoe business in Azië écht werkt" - Student Jolan Bogaerts, 2024

De Summer School was een onvergetelijke ervaring. Als je geïnteresseerd bent in andere culturen en hoe normen en waarden een maatschappij beïnvloeden, is dit een absolute aanrader. Voor mij was het een bijzondere eyeopener om te zien hoe ontspannen mensen in Indonesië met het leven omgaan, zeker in vergelijking met onze vaak gehaaste westerse levensstijl.

Op academisch vlak bood de Summer School me waardevolle inzichten. Het was inspirerend om te leren van zowel lokale als internationale ondernemers. In plaats van theoretische voorbeelden over Europese organisaties die actief zijn in Azië, kon je nu met eigen ogen zien hoe dat in de praktijk werkt. Tijdens die twee intensieve weken krijg je de kans om ontzettend veel interessante informatie te absorberen.

Hoogtepunten? De gezellige borrel op de Belgische ambassade zal me altijd bijblijven. Op onze vrije dag hebben we met de groep een jeeptocht naar de vulkaan in Yogyakarta gemaakt. Beide waren momenten van verbinding en inspiratie die ik niet snel zal vergeten.

Twijfel je? Gewoon doen, zelfs als niemand van je vrienden mee wil! Het is spannend, maar de hele groep zit in hetzelfde schuitje en staat open om nieuwe mensen te leren kennen. Voor iedereen bleek het een ervaring voor het leven te zijn.

"Het is belangrijk om open te staan voor andere manieren van denken" - Student Julie Geltmeyer, 2024

De Summer School in Indonesië was een onvergetelijke ervaring die mij zowel academisch als persoonlijk heeft verrijkt. Ik leerde hoe belangrijk het is om culturele verschillen te begrijpen en me aan te passen aan lokale gewoonten bij internationale onderhandelingen. Dit veranderde mijn kijk op cultuur en communicatie.

Academisch vergrootte het mijn inzicht in internationale, zakelijke praktijken en culturele diversiteit. Bovendien maakte ik waardevolle connecties met medestudenten en professionals. Door deze netwerkkansen heb ik geleerd hoe belangrijk het is om open te staan voor andere manieren van denken en flexibel te zijn in samenwerking.

De combinatie van leren, reizen en plezier zorgde voor een perfecte balans. Ik raad deze Summer School aan iedereen aan die zijn horizon wil verbreden en open wil staan voor nieuwe perspectieven!

Why Indonesia matters - artikel The Economist (november 2022)

logo the economist

Why Indonesia matters

Indonesia is back on the map. In the next decade it will only become more important

A quarter of a century on, Indonesia matters once again. It is the world’s largest Muslim-majority state, its third-biggest democracy and its fourth-most-populous country. With 276m people spread across thousands of islands that stretch from the Indian Ocean to the Pacific, it is caught up in the strategic contest betweenAmerica and China. And like India and other emerging markets, it is adapting to a new world order in which globalisation and Western supremacy are in retreat.

 
Over the next quarter-century, the country’s clout could increase spectacularly. The economy is one reason.Indonesia is the sixth-biggest emerging market by gdp, and in the past decade has grown faster than any other $1trn-plus economy bar China and India. A source of dynamism is digital services, which are helping create a more integrated consumer marke
t, with over 100m people collectively spending $80bn a year on everything from e-payments to apps for on-demand trucking.

Meer weten? Lees het artikel hier