Showcases: gebruik generatieve AI-tools in het onderwijs
Het gebruik van ChatGPT en andere generatieve AI-tools is een 'hot topic' in het onderwijslandschap. In het najaar van 2023 publiceerde de universiteit daarom nieuwe beleidslijnen rond het gebruik van generatieve AI-tools, die ook aan de studenten gecommuniceerd werden op het studentenportaal. Ook stonden de belangrijke onderwijscongressen in het voorjaar van 2024, zoals de Forumdag en het LNO²-congres, in het teken van AI.
In het voorjaar van 2024 organiseerde de Faculteit Letteren en Wijsbegeerte daarom enkele lunchsessies over het onderwerp. De verslagen vind je hieronder.
SESSIE 1 - Toegepaste Taalkunde en Taal- & Letterkunde
Maandag 19 februari 2024, 12u30-14u00 // sprekers: Alena Anishchanka, Marilize Pretorius, Carola Strobl
SESSIE 2 - Wijsbegeerte
Vrijdag 22 maart 2024, 12u30-13u30 // sprekers: Jo Bervoets, Anthony Longo, Jasper Van de Vijver
EXTRA: De lezing van gastspreker Olya Kudina (TU Delft) kan je terugvinden op Pintra.
SESSIE 3 - Meertalige Professionele Communicatie
Woensdag 24 april 2024: 12u30-14u00 // sprekers: Katrien Verreyken, Walter Daelemans
Good practice - ChatGPT als onderzoeksassistent
Collega Dimitri Mortelmans (FSW) integreerde in de lessen Inleiding Wetenschappelijk Werk (IWW) twee lessen rond het gebruik van artificiële intelligentie (AI). Dit toegevoegde hoofdstuk biedt studenten een inleiding tot ChatGPT en leert hen hoe ze deze tool kunnen inzetten om hun eigen werk efficiënter te maken. Het hoofdstuk vertrekt vanuit een positieve benadering. Uiteraard worden de aspecten van plagiaat benadrukt, maar er wordt voornamelijk gewerkt aan het integreren van deze tool als ondersteuning voor het eigen (wetenschappelijk) werk en bij het studeren.