Letteren en Wijsbegeerte

Stad en Diversiteit

Honours thema 2024 - 2025

Centraal staat hier het fenomeen van de (menselijke) diversiteit in een (groot)stedelijke context, dat vanuit verschillende invalshoeken wordt belicht.

12 SP: kennis- en competentieverwerving op basis van vakkenaanbod rond het centrale thema, te kiezen uit:

  • Urban History and Theory: an introduction (MA Geschiedenis, 6 SP, 2053FLWGES)
  • City and society in the Low Countries (MA Geschiedenis, 6 SP, 2056FLWGES)
  • Stad en Diversiteit (BA3, 3 SP, 1005CPGVKA)
  • Frans: Cultuur van de Francofone wereld. Black-Blanc-Beur”: mythe ou réalité?. (MA-V en MA-T, 3SP, Sem1, 2088FLWVER).
  • Cultuurfilosofie (BA1 WIJS, 6 SP, 2de sem, 1009FLWFID)
  • Non-Western Cinema (BA3 TLET/TFL, 6 SP, SEM2, 1122FLWTLT)
  • Cultuur van de moderniteit (BA3 TLET/TFL, SEM1, 6 SP, 1110FLWTLT)
  • New York city in Twentieth-century Literature (MA TLET, 6 SP, 2013FLWTLE)
  • COIL project binnen Opvoeringsanalyse (BA3 TLET/TFL, SEM1, 1010FLWTLT)
  • Language and the city (MA TLET, 6 SP, 2025FLWTLE)
  • Philosophical sources of European Identity (BA WIJS, 6 SP, 1085FLWFID): YUFE-vak
  • Interdisciplinaire perspectieven op migratie en integratie (BA3 Sociologie, 6 SP, 1900PSWIMI)
  • Bio-ethics (BA2 WIJS, 6 SP, 1076FLWFID); de les vindt plaats op Campus Drie Eiken, maar wordt ook gestreamd.

Studenten kunnen vakken uit alle opleidingen kiezen. Het programma wordt vastgelegd in samenspraak met de mentoren.


3 SP praktijkervaring binnen een onderzoeksgroep of op de werkvloer

  • binnen onderzoeksproject of -groep: studenten draaien mee binnen een onderzoeksgroep (bijvoorbeeld: Centrum voor Stadsgeschiedenis), werken mee aan een bepaald onderzoeksproject, verzamelen data, helpen mee bij de organisatie van een congres, …
  • binnen community service learning (CSL): deze praktijkervaring vindt plaats binnen een organisatie en is gericht op reële maatschappelijke noden en problemen. Studenten definiëren (samen met de sociale organisatie) een onderzoeksvraag en werken die onder leiding van academische begeleiders uit.
  • binnen “Interculturele competenties 1” (3 SP, eerste semester) en “Interculturele competenties 3” (3 SP, tweede semester)


3 SP organisatie van een eigen event (= afstudeerproduct = groepsproject)

  • organisatie van een debatavond of klein congres rond het overkoepelend thema
  • de ontwikkeling van een initiatief rond levenslang leren
  • een product voor leraren
  • een tentoonstelling
  • ...