Rechten

In Memoriam: Koen De Feyter

20 september 2024

Professor Koen De Feyter is overleden op 20 september 2024. Onverwachts. In zijn kantoor. Koen was hoogleraar volkenrecht. Hij gaf les over volkenrecht, duurzame ontwikkeling, globale rechtsstelsels en duurzame en inclusieve steden. Hij is vele jaren het boegbeeld geweest van de Onderzoeksgroep Recht en Ontwikkeling en was tot recent het gezicht van het Master of Laws-programma. Op 1 september 2024 was hij aangetreden als decaan van de Faculteit Rechten.

Koen begon zijn loopbaan aan de Universiteit Antwerpen in 1985. Hij verdedigde zijn doctoraat over de mensenrechtenbenadering van ontwikkeling in 1992. Hij heeft les gegeven aan het Instituut voor Ontwikkelingsbeleid, de Faculteit Sociale Wetenschappen en de Faculteit Rechten van de Universiteit Antwerpen. Hij gaf ook les aan Maastricht University, de Vrije Universiteit Brussel en het European Master’s Programme in Human Rights and Democratisation. Koen was een gedreven en begenadigd lesgever en heeft talrijke generaties studenten geïnspireerd. Hij bracht het echte leven in het leslokaal door pakkende verhalen. Hij had de uitzonderlijke gave om complexe vraagstukken tot hun essentie te herleiden.

Koen stond zelfbewust in de traditie van onderzoek naar recht en ontwikkeling. Hij heeft gepubliceerd over de ruime thema’s van mensenrechten en ontwikkelingssamenwerking, rechten van inheemse volkeren, mensenrechten en bedrijven, en het recht op ontwikkeling. Elk van zijn publicaties zijn een pareltje: prachtig en meeslepend geschreven, het resultaat van origineel denken.

Koen werd gedreven door een sterk gevoel voor rechtvaardigheid, in het bijzonder voor inheemse volkeren, lokale gemeenschappen en het Palestijnse volk. Dat was nooit een zaak van liefdadigheid, maar één van rechten en structurele verandering. Koen was een veranderaar en bouwde aan structuren. Onder zijn bezieling is de Faculteit Rechten uitgegroeid tot een internationaal referentiepunt voor recht en ontwikkeling. Koen was ook de drijvende kracht achter het vernieuwende Masters of Laws programma. Hij was een gedreven voorvechter van diversiteit en inclusie in de Faculteit en erbuiten. Ook het globale Law and Development Research Network is zijn geesteskind. Daarnaast heeft hij talloze structurele samenwerkingsverbanden opgezet met academische partners in het Globale Zuiden.

De Faculteit Rechten betuigt haar oprechte medeleven aan Koens gezin. Hij was een uitzonderlijk man en een mentor voor velen onder ons. Zijn erfenis zal voortleven in de generaties van studenten en collega’s die hij heeft geïnspireerd, de structuren en gemeenschappen die hij heeft vorm gegeven en zijn immense bijdrage tot de wetenschap. We zullen Koen heel hard missen.

Teken hier het online rouwregister