EU simulatie leerpakket
Leer uw leerlingen omgaan met politieke besluitvorming en laat ze het zelf ervaren.
Voor de ondersteuning van leerkrachten en scholen die willen werken rond het thema democratie en besluitvorming hebben we een leerpakket ontwikkeld dat u kunt boeken en onder onze begeleiding samen met uw klas kunt spelen.
Doelgroep: Leerlingen uit het zesde jaar ASO
Inhoud leerpakket
Het simulatiespel
Het leerpakket bestaat uit een simulatiespel waarin leerlingen in de huid kruipen van Europese staatshoofden en regeringsleiders tijdens een bijeenkomst van de Europese Raad en op speelse wijze leren wat waarden, belangen en compromissen zijn. Het leerpakket is ingebed in de eindtermen van het zesde jaar ASO.
De casussen
De EU wordt geconfronteerd met meerdere grote uitdagingen: klimaatwijziging, migratiedruk, economisch herstel na de pandemie, schendingen van democratische normen door lidstaten, de relaties met China en Rusland, …. Het simulatiespel brengt leerlingen rond de tafel om een van deze problemen te lijf te gaan: je kan kiezen om te werken over de migratiedruk of over de klimaatwijziging, twee complexe dossiers die de lidstaten door middel van de Europese samenwerking meten aanpakken. Migratie was ooit een ver-van-mijn-bedshow, maar is de laatste tien jaar geëvolueerd tot één van Europa’s grootste uitdagingen. De tragedie op Lampedusa , de verschrikkelijke foto van het jongetje Aylan, het cynisch misbruiken van vluchtelingen aan de grens tussen Wit-Rusland en Polen: het zijn beelden die op ons netvlies gebrand staan en die smeken om een Europese aanpak. Maar dan moeten de lidstaten wel overeenstemming bereiken over moeilijke vragen. Moeten de grenzen beter bewaakt worden? Moeten vluchtelingen beter gespreid worden over de lidstaten? Op basis van welke criteria? En wie moet dat organiseren? De opwarming van de aarde staat sinds kort helemaal bovenaande agenda. De EU werpt zich op als voortrekker op wereldwijd maatregelen te nemen. Maar om een geloofwaardige speler te zijn op het wereldtoneel moet de EU ook intern zijn zaken op orde hebben. En dus moeten ook in dit dossier harde noten gekraakt worden. Hoeveel moet elke lidstaat bijdragen in de reductie van CO2? Kan kernergie een rol spelen? Hoe moet de financiële hulp voor de omschakeling van de EU verdeeld worden over de lidstaten? Door de besluitvorming ote simuleren en in de huid te kruipen van de Europese leiders die de beslissingen nemen, worden leerlingen ondergedompeld in één dossier. Ze leren niet alllen de inhoud beter kennen, maar ervaren ook hoe moeilijk het is om in deze dossiers tot oplossingen te komen. De spelvorm leert hen ook de posities van anderen doorgronden en waarderen, en ze oefenen in het bedenken van argumenten en het overtuigen van anderen.
Eindtermen
Het leerpakket sluit perfect aan bij een hele waaier aan (vakoverschrijdende) eindtermen. Wanneer de leerlingen in de huid van Merkel, Michel, Macron en co kruipen en verschillende dilemma's, botsingen, spanningen, beschuldigingen en onderhandelingen afhandelen leren ze:
- informatie kritisch en vanuit verschillende standpunten te benaderen
- zich mondeling duidelijk te uiten
- verschillende argumentaties tegen elkaar af te wegen
- inzicht te krijgen in hoe de mondialisering voordelen, problemen en conflicten met zich meebrengt
- ingenomen standpunten te confronteren met conflicterende gegevens
Meer weten? Volledige lijst met aansluitende eindtermen (pdf)
Praktisch
Duur: een halve dag (3 of 4 lesuren)
Methodiek: sterk interactief spel waarbij leerlingen zowel individueel als in de klasgroep werken
Doelgroep: 6de jaar ASO
Aantal deelnemers: 27 leerlingen voor 27 EU lidstaten, maar heel flexibel met een minimum van ca. 20 leerlingen
Prijs: dit leerpakket bieden wij gratis aan
Locatie: bij u op school (binnen een straal van 10km van onze universiteit) of op de Universiteit Antwerpen.
Periode: dit leerpakket kan tijdens de volgende periodes aangevraagd worden, maar minstens een maand op voorhand: november / februari (niet tijdens de lesvrije week van 3/2-7/2) / maart (niet tijdens de krokusvakantie van 3/3-9/3) / april (niet tijdens de paasvakantie van 7/4 - 18/4)
Ondersteuning: in aanloop van het simulatiespel kunt u gebruik maken van de ondersteuning door één van onze (student)assistenten die graag met u de voorbereidingen doorneemt.