Nanodeeltjes en ... Versace
Beelden Antwerpse elektronenmicroscoop schitteren in campagne Versace
Modehuis linkt collectie aan onderzoek naar goudnanodeeltjes van prof. Sara Bals (UAntwerpen)
Allicht is er niemand die een link vermoedt tussen topmodel Claudia Schiffer en de krachtige elektronenmicroscopen van de Universiteit Antwerpen. En toch: in de nieuwste campagne van modehuis Versace spelen beelden van goudnanodeeltjes, onder meer gemaakt in Antwerpen, de hoofdrol.
De Onderzoeksgroep Electron Microscopy for Materials Science (EMAT) van de Universiteit Antwerpen is gespecialiseerd in het bestuderen van nanomaterialen tot op de schaal van individuele atomen. Dat doen de wetenschappers met de hulp van zeer krachtige elektronenmicroscopen. Het gedetailleerd in kaart brengen van de eigenschappen van nanodeeltjes is van groot belang, onder meer met het oog op medische en industriële toepassingen.
Absolute wereldtop
De Antwerpse onderzoekers behoren tot de absolute wereldtop. Ze grossieren in publicaties in toptijdschriften als Nature en Science, meerdere wetenschappers krijgen financiering via een prestigieuze European Research Grant. Doctoraatsstudenten uit alle hoeken van de wereld zakken af naar Campus Groenenborger, de elektronenmicroscopen werken bijna 24/7 om iedereen de kans te geven onderzoek uit te voeren.
De patronen van de goudnanodeeltjes komen terug in de Versace-collectie.
Bij EMAT zijn ze dus wel een en ander gewoon, maar toen het iconische modehuis Versace kwam aankloppen voor een samenwerking, keken ze toch even vreemd op. “Die vraag hadden we niet meteen verwacht”, lacht prof. Sara Bals. “Versace kwam bij ons aankloppen via het CIC Biomagune laboratorium in San Sebastian, onder leiding van Luis Liz-Marzán. Met onze Spaanse collega’s werken we al jarenlang samen. Zij sturen nanomaterialen naar ons, wij zorgen dan voor een grondige karakterisering van structuur en samenstelling van die materialen.”
Als een kameleon
Versace raakte geïntrigeerd door de veranderende eigenschappen van goudnanodeeltjes. Bals: “Goud op macroniveau, zoals we het kennen, is een heel stabiel materiaal. Maar op nanoniveau is dat helemaal anders: de gouddeeltjes veranderen van kleur, een beetje als een kameleon, afhankelijk van hun vorm en grootte. Het is verbazingwekkend hoe nauwkeurig verschillende vormen kunnen gemaakt worden. Bovendien zullen deeltjes die eenzelfde vorm hebben zichzelf ordenen, een beetje zoals een antieke mozaïek.”
"Een vraag van Versace, dat hadden we niet meteen verwacht", zegt fysicaprof. Sara Bals.
Het modehuis werkte de campagne ‘Gold: Versace to the last atom’ uit. Die werd gelanceerd op maandag 29 april. De campagne legt de nadruk op de overeenkomsten tussen de patronen van de goudnanodeeltjes en die in de kledingstukken en accessoires. Onder anderen topmodel Claudia Schiffer showt een ensemble met ‘nanoprint’.
“Het is natuurlijk ontzettend fijn om onze beelden op die manier gebruikt te zien worden”, reageert Sara Bals. “Als wetenschapper hebben we vanzelfsprekend andere doelen voor ogen, maar een samenwerking met Versace, daar zijn we uiteraard heel erg trots op.”