Minelabs
Minecraft kan je nu ook educatief verantwoord spelen
Wetenschappers UAntwerpen ontwikkelen softwarepakket voor fysica en chemie
Minelabs, een nieuw educatief softwarepakket op basis van de razend populaire game Minecraft, biedt leerlingen de kans hun kennis over fysica en chemie te verdiepen.
Minecraft in de klas, het is een droom voor elke gamende jongere. Dit spel, de best verkochte game aller tijden, brengt dankzij de educatieve uitbreiding die wetenschappers van de Universiteit Antwerpen ontwikkelden, de eerder abstracte leerstof chemie en fysica nu op een herkenbare, visuele manier ook rechtstreeks in de les.
Onderzoeker Bert Jorissen (Departement Fysica) maakt deel uit van het team dat Minelabs ontwikkelde. "Wij wilden leerstofelementen visualiseren in een voor leerlingen herkenbare digitale omgeving. Zo creëren leerlingen bijvoorbeeld nieuwe atomen door chemische bouwstenen met elkaar te verbinden. Jongeren bepalen zelf hun leerpad, wat hopelijk leidt tot een betere overdracht en een beter begrip van de leerstof."
Bert Jorissen voor de klas: "Jongeren bepalen in Minelabs zelf hun leerpad, wat tot beter begrip van de leerstof zal leiden."
Afhankelijk van het leerstofonderdeel waarop wordt geoefend, moet een leerling verschillende elementen aan elkaar verbinden om bepaalde chemische stoffen te maken of worden moleculen visueel voorgesteld, waarbij de verschillende bindingen duidelijk zichtbaar zijn. Door geladen deeltjes bij elkaar in de buurt te zetten, leren de jongeren over ‘aantrekking’ of ‘afstoting’ van de deeltjes. De reeds ontwikkelde pakketten bevatten leerstof uit de eindtermen van het Vlaams secundair onderwijs over molecuulstructuren, Coulombkracht, atoombouw, stofeigenschappen en nog meer.
Leerwinst
De leerlingen van het vijfde jaar Biotechnologische en chemische wetenschappen van het PITO in Stabroek hebben de nieuwe leermethode grondig uitgetest. Laura Herrewijn (AP Hogeschool) peilde naar de kennis en het begrip van de leerstof bij de leerlingen voor en na een les met Minelabs. Zij concludeerde dat leerlingen effectief leerwinst halen uit het gebruik van Minelabs.
Vijfdejaars van het PITO in Stabroek testen Minelabs uit in de klas.
Raf Van Bergen, pedagogisch directeur van PITO, is blij met Minelabs. "Fantastisch toch, niet? Geboeide leerlingen die door tools zoals deze nog meer geprikkeld worden om in het hoger onderwijs te kiezen voor een opleiding wetenschappen. We hopen dat onze leerlingen hiermee beseffen hoeveel je wel kan bereiken en kan creëren door wetenschappelijke opleidingen."
Vruchtbare samenwerking
PITO diende samen met het Koninklijk Lyceum Antwerpen en met de Universiteit Antwerpen een projectaanvraag in bij Smart Education @ Schools van imec, waaruit een vruchtbare samenwerking gegroeid is. Een andere belangrijke partner is Shapescape: dit bedrijf zorgde voor het programmeren en schrijven van het nieuwe softwarepakket ‘Minelabs Essentials’ dat beschikbaar is op de Minecraft Edu Store.
Ook gedeputeerde Luk Lemmens, bevoegd voor Provinciaal Onderwijs Antwerpen, looft dit digitale project: "Met Minelabs halen we werkelijk de leefwereld van de jongeren binnen in de les, waardoor de betrokkenheid vergroot. De jongeren herkennen de spelonderdelen en dat kan helpen om de nieuwe, wetenschappelijke leerstofonderdelen beter te visualiseren, te begrijpen en te onthouden."