Onderwijsevaluaties en focusgesprekken
Programma-evaluaties (instellingsbreed)
Dit is een evaluatie van het opleidingsprogramma in zijn geheel (bachelor/master) en wordt elke drie jaar door het departement onderwijs georganiseerd. De programma-evaluatie heeft als doel het programma van de opleiding te verbeteren in functie van de vooropgestelde opleidingsdoelen.
Evaluatie van opleidingsonderdelen (vak-evaluaties)
Dit is een evaluatie van de afzonderlijke opleidingsonderdelen per vak/docent combinatie van een opleiding. De evaluatie van opleidingsonderdelen heeft als doel enerzijds de lesgevers feedback te geven over hun onderwijs zodat ze dit eventueel kunnen bijsturen en anderzijds de onderwijscommissies te ondersteunen bij het evalueren en verbeteren van de kwaliteit van de opleidingsonderdelen. De evaluaties worden verwerkt tot docentrapporten en opleidingsrapporten.
Focusgesprekken
Dit zijn gesprekken met een representatieve groep studenten van een studiejaar betreffende de studiebelasting, de studeerbaarheid en de examinering van de vakken van het afgelopen en lopende semester. De bedoeling van deze gesprekken is kort op de bal feedback aan de docenten te kunnen geven over hun vakken. De onderwijscommissies bespreken de verslagen en brengen waar nodig verbeteringen aan. Deze focusgesprekken zijn complementair aan de formele evaluaties van opleidingsonderdelen.
Informeel overleg met studentenvertegenwoordigers
Samen met de vice-decaan onderwijs en stafmedewerker studietrajectbegeleiding organiseert de CIKO-stafmedewerker twee keer per academiejaar een overleg met de studentenvertegenwoordigers (Stuvers) van de opleidingen. Met dit eerder informeel overleg kan naast de focusgesprekken, ook verder de vinger aan de pols gehouden worden (niet alleen op vlak van onderwijs, maar ook op vlak van studentenwelzijn en andere domeinen).