Centrum Nascholing Onderwijs van UAntwerpen helpt startende leerkrachtenop weg

Zit jij soms ook met de handen in het haar tijdens je eerste job in het onderwijs? Het Centrum Nascholing Onderwijs (CNO) biedt een nieuw meerdaags nascholingstraject aan, speciaal voor startende leerkrachten die (nog) geen lerarendiploma op zak hebben. Dit traject is een schot in de roos, want in enkele weken tijd schreef een erg diverse groep van 23 deelnemers zich in. CNO hoopt in tijden van lerarentekort via deze ondersteuning een steentje bij te dragen om startende leraren voor de klas te houden. 

Iedereen kan op gelijk welk moment starten voor de klas, zonder een lerarenopleiding te hebben gevolgd. Door het toenemende lerarentekort wagen steeds meer mensen vol enthousiasme deze sprong in het onbekende. Maar starten in het onderwijs zonder vooropleiding is een uitdagende opdracht. Extra hulp is meer dan welkom. Het meerdaags professionaliseringstraject ‘Pas voor de klas’ is dan ook een ideale ‘eerstehulpcursus’ voor zij die net in het onderwijs stapten. 

De voornaamste doelgroep van het traject zijn startende leraren uit het basis-  en secundair onderwijs die nog niet begonnen zijn met de lerarenopleiding. Daarnaast kunnen ook studenten die op korte termijn met een lesopdracht starten en een eerste basis willen meekrijgen, aansluiten. De aanvangsbegeleiding die scholen kunnen bieden is voor starters niet altijd voldoende, en de lerarenopleiding start semestrieel op vaste momenten waardoor dit niet altijd aansluit bij de startdatum van de job. “Vanuit verschillende hoeken pikte CNO de voorbije maanden de noodzaak op om een spoedcursus voor leerkrachten zonder pedagogisch diploma en zonder ervaring aan te bieden”, zegt Luc Pierrart, directeur van het Centrum Nascholing Onderwijs. “Dit traject is dus een welkome aanvulling bij de waardevolle aanvangsbegeleiding op school en daarnaast een ideale springplank naar een lerarenopleiding.” 

Boost je onderwijsaanpak

Het nascholingstraject ‘Pas voor de klas’ is gespreid over vier dagen. Verbinding maken met een klasgroep en hoe je onderwijsaanpak een cruciale rol speelt, staat centraal in het traject. Eerst gaan de deelnemers dieper in op thema’s waar ze als startende leraar elke dag mee te maken krijgen. Denk aan klasmanagement, het bepalen van de doelen en het uitwerken van een onderwijsaanpak, het opzetten van de evaluatie van leerlingen, enzovoort. Ze gaan daarbij de invloed van hun eigen kijk op het onderwijs en van hun waarden en normen na.

De nodige aandacht gaat naar zelfreflectie zodat de deelnemer zich bewust wordt van het effect van zijn/haar persoonlijkheid, lichaamstaal, eigenheid en kwaliteiten als leraar. Daarnaast is er ruimte voor specifieke vragen van de deelnemers en wordt er sterk ingezet op uitwisseling. Uit ervaringen van anderen collega’s kan je namelijk ook leren. Bovendien zorgt het voor herkenning en geruststelling: “Ik ben niet de enige die dit meemaakt.” 

Herneming

Het nieuwe initiatief is zo een groot succes dat CNO zowel in de zomer (eind augustus) als op het einde van elk trimester nieuwe edities programmeert. “Zonder enige (voor)opleiding is het lesgeven des te uitdagender en neemt de kans toe dat je vroegtijdig uit het onderwijs stapt”, vertelt Luc Pierrart. “Met deze boostcursus wil CNO startende leraren een eerste basis aanreiken om sterker, beter voorbereid, enthousiast en extra gesteund voor de klas te staan. Maar tijdens deze vierdaagse moedigen we ook elke deelnemer aan om de stap te zetten naar de lerarenopleiding.”