Abstract
Doorheen de geschiedenis raakten kunstenaars gefascineerd door de personages uit de klassieke mythologie. Ook videogames, de jongste onder de kunsten, een van de lucratiefste vormen van hedendaags entertainment en een invloedrijk socio-cultureel fenomeen, werden geïnspireerd door de Grieks-Romeinse goden en helden. Zij bieden het publiek voor het eerst de kans om zelf een god of held te 'worden'. Er bestaat een steeds groeiende tendens om de ludieke receptie van de oudheid te bestuderen op academisch niveau, maar hoe goden en helden in games verschijnen werd nog niet specifiek onderzocht. Dit project zal de receptie van antieke goden en helden in games benaderen door het perspectief van karakterisering. Deze letterkundige term slaat op de manier waarop personages geconstrueerd worden, en betreft o.a. de studie van hoe personages genoemd worden, wat ze doen en hoe de verteller ze beschrijft. In videogames werkt karakterisering op een geheel andere manier dan in literatuur of cinema, aangezien games 'ergodisch' zijn (Aarseth 1997): ze vereisen dat de tekstgebruiker actief deelneemt in de evolutie van de tekst en bijgevolg ook in het karakteriseringsproces. Dit project leidt tot de constructie van een theoretisch kader om ergodische karakterisering te bestuderen, dat empirisch toegepast zal worden op mythologische personages in videogames. Op deze manier breidt het onze kennis van 'karakter' verder uit en duwt het de studie van oudheidreceptie spannende, nieuwe richtingen in.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)