Onderzoeksgroep

Expertise

Momenteel is hij postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit Antwerpen, in de onderzoeksgroep SuPar, Vakgroep Bouwkunde, waar hij de degradatie van polymeren in het RAP-materiaal onderzoekt aan de hand van optische metingen en beeldanalyses toegepast op verschillende multischaal laboratoriumproeven. Antonio Roberto promoveerde in april 2021 aan de Universiteit van Parma. Zijn proefschrift was gericht op de ontwikkeling van een nieuwe testprocedure voor de evaluatie van het kruipgedrag van asfaltmastiek. Het belang van het onderzoek is voornamelijk gekoppeld aan de ontwikkeling van een interpretatief model waarmee de rol van elke fase van het Hot Mix Asphalt (HMA) bij intermediaire temperaturen kan worden herkend en beoordeeld. Tijdens zijn promotieonderzoek verbleef hij zes maanden in Nottingham (VK) bij het Nottingham Transportation Engineering Centre (NTEC) van de Universiteit van Nottingham (UoN), waar hij kennismaakte met de reologische karakterisering van zowel asfaltbindmiddelen als mastiek door middel van DSR-analyses en -technieken. De onderzoeksactiviteiten werden ontwikkeld onder supervisie van Prof. Gordon Airey en Dr. Davide Lo Presti. Dankzij deze ervaring is Antonio uitgeroepen tot Doctor Europaeus. Antonio werkte ook samen met Prof. Jan Król en Eng. Adam Liphardt, beiden lid van de Technische Universiteit van Warschau. De gezamenlijk ontwikkelde onderzoeksactiviteit was gericht op de introductie van een innovatieve beeldanalyse, genaamd Overlapping Image Analysis (OIA), die tegelijkertijd botweefsel kan markeren en de effecten ervan kan meten. Antonio's masterscriptie, getiteld "De rol van vulstoffen op de fundamentele eigenschappen van asfaltmengsels en mastiek", werd ontwikkeld aan de Universiteit van Parma, in het Departement Engineering en Architectuur tijdens het academiejaar 2015/2016.

Richting het gebruik van gerecycleerd asfalt in deklagen (RAPinSurface). 01/04/2025 - 30/03/2026

Abstract

Het RAPinSurface-project onderzoekt de haalbaarheid van het integreren van Reclaimed Asphalt Pavement (RAP) in asfaltdeklagen om de afhankelijkheid en gebruik van natuurlijke grondstoffen te verminderen en de duurzaamheid van wegverharding te verbeteren. RAP is een 100% recyclebaar materiaal dat hoogwaardige aggregaten en verouderde bitumen bevat, en biedt mogelijkheden voor toepassing in deklagen. Er zijn echter uitdagingen met betrekking tot heterogeniteit van het materiaal en de verhoogde stijfheid van het bitumen, wat prestaties bij zware verkeersbelasting kan beïnvloeden. Dit project maakt gebruik van innovatieve digitale beeldcorrelatie (DIC) en deep learning (DL) segmentatietechnieken om de distributie van RAP-aggregaten te analyseren en een betrouwbare korrelverdeling te ontwikkelen voor RAP-gebaseerde mengsels. Het onderzoek richt zich op het overbruggen van technische en regelgevende barrières door optimale mengparameters en normen vast te stellen die een hoog RAP-gehalte in deklagen mogelijk maken zonder afbreuk te doen aan de duurzaamheid. Door te focussen op de homogeniteit en structurele eigenschappen van RAP-mengsels, streeft RAPinSurface ernaar bredere toepassing van RAP in deklagen mogelijk te maken, in lijn met de principes van een circulaire economie en bij te dragen aan beleidsvernieuwingen in duurzame wegverhardingstechniek.

Onderzoeker(s)

Onderzoeksgroep(en)

Project type(s)

  • Onderzoeksproject