Abstract
Online zelf-evaluatie instrumenten zoals Columbus duiken steeds meer op in de transitie van het secundair naar hoger onderwijs. Deze instrumenten bezorgen geautomatiseerde en gepersonaliseerde feedback aan studenten. Echter, de interne verwerking van deze feedback blijft een mysterie en het heeft geen zin om feedback te geven als deze niet gebruikt wordt. Recent vonden verschillende systematische reviews een kennislacune en vragen meer onderzoek naar interne verwerking van feedback. Theoretisch gezien, bestaat de 'zwarte doos van feedbackverwerking' uit interpretatie, opgewekte emoties en besluitvorming maar er is een gebrek aan empirisch bewijs. Daarom beoogt dit project om de interacties tussen interpretatie van feedback, emotionele verwerking en besluitvorming te ontrafelen, terwijl het 'verdelen van aandacht', de focus, als een extra component in dit proces wordt toegevoegd. Eye tracking en andere psychofysiologische maten worden toegepast om een diepgaand inzicht in deze processen te geven. Daarnaast is zelfeffectiviteit, de zelfperceptie over de capaciteit van de student om een taak te voltooien, een antecedent van feedbackverwerking. Vandaar dat ook de relatie tussen dit antecedent en de interne mechanismen wordt meegenomen. Dit project zal zowel fundamentele inzichten geven in feedbackverwerking in het geval van geautomatiseerde feedback, als resulteren in een pad naar adaptieve softwaretoepassingen om de opname van feedback te verbeteren via co-creatie met experten.
Onderzoeker(s)
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)