Onderzoeksgroep
"Ceci n'est pas de la politique": een frisse blik op politieke agency in de conservatieve Parijse vrouwenpers (1815-1851)
Abstract
Dit onderzoeksvoorstel beoogt een frisse blik te werpen op de aard en mate van 'politieke agency' van vrouwen in de conservatieve Parijse vrouwenpers tussen 1815 en 1851 en te bevragen hoe modebladen in die periode in Frankrijk functioneerden als een forum voor vrouwelijke journalisten en hun vrouwelijk lezerspubliek. In deze periode hadden vrouwen immers geen formele rechten om zich politiek te kunnen engageren. Het huidige onderzoek naar de 19e-eeuwse vrouwenpers heeft zich vooral gericht op een handvol befaamde progressieve figuren. Door de focus te leggen op contemporaine strategieën bedoeld om de perscensuur te omzeilen, worden conservatieve vrouwenbladen in de bestaande literatuur vaak ten onrechte gezien als apolitiek en conformistisch. Het eerste doel van dit onderzoeksvoorstel is om de identiteiten van vrouwelijke redacteuren en journalisten die betrokken waren bij de Franse vrouwenpers te achterhalen en om de complexe gendernetwerken achter deze tijdschriften te duiden. Als tweede doel wil dit onderzoek de manieren reconstrueren waarop vrouwenbladen de onschuldige dekmantel van het Franse modetijdschrift gebruikten om zich min of meer subtiel "met politiek te bemoeien" tijdens de Restauratie, de Julimonarchie en de Tweede Republiek. Door middel van een diepgaande en vergelijkende historische discoursanalyse van de meest verkochte vrouwenbladen zal dit onderzoek een uitgebreid overzicht bieden van de politieke interventies in de conservatieve vrouwenpers.Onderzoeker(s)
- Promotor: Beyen Marnix
- Co-promotor: de Smaele Henk
- Mandaathouder: De Smet Charris
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject
Politici op de markt? Een analyse van Frans consumentisme in een tijdperk van verandering (Parijs, c.1780-c.1870)
Abstract
Dit onderzoeksvoorstel beoogt politieke vertogen rond consumentisme te bestuderen en hoe deze debatten commerciële praktijken en vertogen in negentiende-eeuws Frankrijk hebben gevormd. In de veronderstelling dat de overgang van een vroegmoderne economie met staatsinmenging naar een liberaal marktsysteem een depolitisering van consumptie veroorzaakte, zijn de politieken gericht op consumptie maar weinig aan bod gekomen in historisch onderzoek. De eerste doelstelling van dit onderzoek is om de tegenstrijdige politieke visies op 'consumptiecultuur' te reconstrueren. Door de discursieve analyse van discussies over consumentisme in parlementaire handelingen, zal dit onderzoek tonen hoe politieke ideologieën (liberalisme, republicanisme and conservatisme) getracht hebben om consumptie om te smeden tot een maatschappelijk project. Het tweede onderzoeksdoel bestaat uit het bestuderen van hoe de politieke verbeelding van consumptie invloed heeft gehad op concrete commerciële vertogen en praktijken. Door de seriële discursieve analyse van een gevarieerde waaier aan advertenties, wordt het duidelijk of de verlangens, culturele waarden en sociale motivaties die consumenten stuurden in hun aankopen en waarnaar adverteerders refereerden om hun producten te promoten, al dan niet veranderden door politieke sturing. Parijs vormt de ideale testcasus, omdat deze stad florerende consumptiemarkten met een bewogen politieke geschiedenis combineerde door de snelle opvolging van regimewissels.Onderzoeker(s)
- Promotor: Van Damme Ilja
- Co-promotor: Beyen Marnix
- Mandaathouder: De Smet Charris
Onderzoeksgroep(en)
Project type(s)
- Onderzoeksproject